Wednesday, February 18, 2009

Apabila MULHIM Membisikkan Keyakinan…….

Pernah satu pagi, Abi tertidor sebentar…ketika itu belum Solat Dhuha lagi. Tiba-tiba terjaga dan seluruh ingatan dan perasaan Abi tertumpu kepada satu perkara iaitu MATI. Seolah-olahnya sesak nafas ketika ruh ditarik keluar dapat Abi rasai. Ingatan melayang kepada sahabat-sahabat Abi yang telah menemui Allah Ta’ala. Bagaimana agaknya mereka di alam barzakh. Perasaan ketakutan, sesak dan rimas dalam ruang kubur yang sempit tiba-tiba menyelinap dalam dada Abi.

Lantas Abi ambil wudhuk..Solat Dhuha..berdoa…dan cuba meneruskan hidup seperti biasa. Namun perasaan terhadap MATI masih terus menyelubungi.

Sehinggalah satu ketika…ketika berbaring-baring , Abi tiba-tiba ‘diperingatkan’ dengan sepotong kalam Allah yang amat mempersonakan..melapangkan dada..dan menghilangkan sesak dada Abi…

“Ingatlah ..Sesungguhnya para awliya’ Allah ..tiada ketakutan ke atas mereka..dan tiadalah mereka merasa sedih..”( Yunus :62)

“Sesungguhnya orang-orang yang berkata ‘Tuhan kami ialah Allah’,kemudian mereka beristiqamah..turun ke atas mereka malaikat (yang berkata)..`Janganlah kamu takut dan janganlah kamu bersedih, dan bergembiralah kamu dengan syurga yang dijanjikan kepada kamu’..(Fussilat :30)

Tiba-tiba ketenangan ..kegembiraan..menyapu perasaan Abi..dan lapang dada Abi…Subnallah! Apakah itu bisikan dari MULHIM..bisikan yang menyerikan keyakinan terhadap jalan perjuangan yang sedang dilalui ini..

ABi

2 comments:

Unknown said...

Subhanallah....

Benarlah kata Imam Al-Ghazali,
"...apabila tidak ditemui hati ketika solat, maka carilah hatimu ketika betafakur dalam mengingati MATI,......"

Umar Mukhtar Bin Mohd Noor said...

hoho!! tema bulan ni mati nak??