Monday, August 29, 2011

Bila Ramadhan berlalu....

Ramadhan telah berlalu. Apa yang ditinggalkan untuk kita ? Rahmah, maghfirah, perlepasan dari neraka...taqwa dan kesempurnaanya iaitu jihad..? Ibadah, qiyam, tadarus Al Quran...sadaqah dan infaq fi sabilillah..

Apakah semua itu disebut dan perkatakan ketika Ramadhan saja..? Sekali-kali tidak! Semuanya kita perlukan di sepanjang kehidupan. Hidup sebagai mujahid..pejuang fi sabilillah.

التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّـهِ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ ﴿١١٢
(Mereka itu ialah): orang-orang yang bertaubat, yang beribadat, yang memuji Allah, yang mengembara (untuk menuntut ilmu dan mengembangkan Islam), yang rukuk, yang sujud, yang menyuruh berbuat kebaikan dan yang melarang daripada kejahatan, serta yang menjaga batas-batas hukum Allah. Dan gembirakanlah orang-orang yang beriman (yang bersifat demikian).
( At Taubah : 112 )

Syukran Ya Rabb ..Kau berikan aku Ramadhan..maka biar pun dia telah berlalu Kau kekalkan ia dalam diriku buat selama-lamanya..

2 comments:

abu nufayl said...

Ameen..

me as you know....... said...

Semoga roh dan semangat di bulan Ramadhan itu dapat kita teruskan di bulan-bulan yang lain, insya Allah...