Saturday, June 27, 2009

BEKERJA SEPENUH MASA UNTUK ISLAM DAN PERJUANGANNYA

As Salamu 'alaikum wr wb

Islam adalah DIN iaitu jalan kehidupan di dunia hingga ke akhirat. Hari akhirat juga dipanggil YAUMUD DIN iaitu Hari Pembalasan. Pembalasan di hari itu berdasarkan cara hidup atau DIN yang diamalkan di dunia. Oleh itu, manusia tidak ada pilihan melainkan di dunia ini mengambil Islam sebagai cara hidup dan hidup mesti menjadi perjuangan untuk keselamatan dan kebahagiaan di akhirat nanti.

Maksud FIRMAN Allah Azza wa Jalla:

Barangsiapa yang mengambil selain Islam sebagai agama, tidak akan diterima apapun darinya dan ia di akhirat tergolong orang yang rugi

( Ali Imran : 85)

Justeru, hidup adalah suatu perjuangan. Seluruh pegangan, amalan, pandangan dan pengorbanan mestilah untuk ISLAM. Belajar, bekerja, mencari nafkah, membina rumahtangga dan apa sahaja yang dilakukan dalam kehidupan mestilah menjadi satu perjuangan dan sudah pastinya berlandaskan ISLAM.

Maka tidak timbul jika kefahaman ini ada dalam diri kita, pandangan yang mengatakan bahawa untuk fulltime dengan perjuangan hanya bila mana seseorang itu bekerja sepenuh masa dengan jamaah semata-mata. Memang bagi mereka yang bekerja sepenuh masa dengan jamaah ada kelebihannya tersendiri. Namun bekerja sepenuh masa untuk Islam dan perjuangannya masih boleh dihayati oleh siapa sahaja yang benar-benar menjadikan Islam dan perjuangannya sebagai keseluruhan corak hidup dan corak matinya.

Maksud FIRMAN Allah 'Azza wa Jalla :

"Katakanlah (wahai Muhammad):"Beramallah kamu (akan segala yang diperintahkan), maka Allah dan rasulnya serta orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan,dan kamu akan dikembalikan kepada zat (Allah) yang mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata, kemudian Dia akan memberitahu kepada kamu apa yang kamu telah kerjakan".

(At-Taubat: 105)

Wallahu a'lam


ABi


p/s : Abi tengah sibuk kat Manek Urai..tak dapat tulis panjang-panjang..

1 comment:

SriKanDi said...

salam perjuangan...ilmu yg sedkit ibarat setitis mata air(cari kat pulau aceh)...jika ditadah,pasti boleh memenuhi kolah yg besar...=)