Memanglah yang terbaik..ambillah ruang masa
bersama Allah Ta’ala di sepertiga malam terakhir. Di situ ada kekuatan..ada
ketenangan..ada ketetapan hati dan jiwa bila mana ibadah malam dilakukan.
Sebenarnya sembahyang dan ibadat malam
lebih kuat kesannya (kepada jiwa), dan lebih tetap betul bacaannya.
Al Muzzammil : 6
وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً
لَّكَ عَسَىٰ أَن يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَّحْمُودًا ﴿٧٩﴾
Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu
malam serta kerjakanlah "sembahyang tahajjud" padanya, sebagai
sembahyang tambahan bagimu; semoga Tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada
hari akhirat di tempat yang terpuji.
Ai Isra’ :79
Dan pada waktu akhir malam (sebelum
fajar) pula, mereka selalu beristighfar kepada Allah (memohon ampun).
Ad Dzariyat : 18
عن ابي هريره ان رسول الله صلى الله عليه
وسلم قال ( ينزل ربنا تبارك وتعالى كل ليلة الى السماء الدنيا حين يبقى ثلث الليل
الأخر فيقول من يدعوني فاستجيب له ومن يسألني فأعطية
ومن يستغفرني فاغفر له(
ومن يستغفرني فاغفر له(
Dari Abu Hurairah, bahwa Rasulullah salallahu
‘alaihi wasallam bersabda:
“Rabb kami
tabaraka wa ta’ala turun pada setiap malam ke langit dunia (terendah), yaitu
saat tertinggal sepertiga malam yang akhir. Dia berfirman: “Siapa yang berdo’a
kepadaKu akan Kukabulkan, siapa yang meminta kepadaKu akan Kupenuhi, dan siapa
yang meminta ampun kepada Ku akan Kuampuni.” (HR. Bukhori Muslim)
Namun tidak
ramai yang mampu melaksanakannya pada realiti medan kini. Mesyuarat hingga ke
tengah malam, ceramah dan mengemas tempat ceramah hingga jam 2 pagi, tampal
poster hingga ke 4 pagi, ditambah minum dan makan tengah malam selepas aktiviti…sukar
bagi amilin kini untuk dapat istiqamah dan berkekalan dengan ibadah di
sepertiga malam terakhir itu…
Apakah tidak ada
alternatif bagi para amilin..mempersiapkan ruhnya dengan kekuatan ibadah malam…?
Dalam
membahaskan istilah NASYIATUL LAIL (نَاشِئَةَ
اللَّيْلِ )..dalam surah Al Muzzammil, Al Imam Al Ghazali
mengambil tafsiran yang ringan dengan mengartikannya sebagai waktu di
antara Maghrib hingga Isya’. Ini bererti menghidupkan tempoh waktu tersebut dengan ibadah akan
mendapat kesan kekuatan dan ketetapan serta ketenangan jiwa seperti mana qiyam
untuk ibadah di sepertiga malam terakhir.
Bahkan beliau memberi komentar
terhadap ayat As Sajadah :16
تَتَجَافَىٰ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ
يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ ﴿١٦﴾
Mereka
merenggangkan diri dari tempat tidur, (sedikit sangat tidur, kerana mengerjakan
sembahyang tahajjud dan amal-amal soleh); mereka sentiasa berdoa kepada Tuhan
mereka dengan perasaan takut (akan kemurkaanNya) serta dengan perasaan ingin
memperolehi lagi (keredaanNya); dan mereka selalu pula
mendermakan sebahagian dari apa yang Kami beri kepada mereka.
mendermakan sebahagian dari apa yang Kami beri kepada mereka.
Sebagai mendirikan
solat awwabin iaitu satu solat yang sunat dilakukan di waktu di antara maghrib
dan
isya’…( Rujukan : Kitab Bidayatul Hidayah )
Justeru, ini adalah satu ruang dan peluang untuk para amilin yang sukar untuk bangun di sepertiga malam terakhir untuk dapat beribadah, memperkukuhkan ruh dan jiwanya menghadapi tribulasi medan yang berpanjangan. Solatlah fardhu maghrib berjamaah, berwirid dengan Al Maathurat selepasnya, solat hajat mohon istiqamah, perlindungan dari kejahatan musuh-musuh Islam dan mohon kemenangan untuk perjuangan Islam, bacalah wirid-wirid quraniyyah seperti surah al mulk, al waqiah atau surah yaa sin yang memang menjadi amalan Rasulullah S.A.W dan sudahi dengan solat fardhu Isya’ berjamaah...
Itu adalah satu modul
ruhiyyah yang ringan ..yang sudah cukup berkuasa memberi kekuatan ruh dan jiwa
para amilin fi sabilillah. Namun beristiqamahlah ya abnaie.. berkekalanlah.. barulah
kesan yang baik dan mendalam akan dapat dirasai dalam jiwa mu...
ABi
No comments:
Post a Comment