Wednesday, February 13, 2008

Pemerkasaan Usrah Sebagai Wasilah Tarbiyyah

1.0 MUQADDIMAH

Beberapa persoalan:

- Adakah kita puas hati dengan tarbiyah kita? Perjalanannya? Hasil dan natijahnya?

- Sejauh mana kesan tarbiyah kita terhadap ahli dan pimpinan kita?

- Adakah gejala-gejala yang wujud dalam jama’ah adalah natijah dan hasil tarbiyah kita atau akibat dari kegagalan perlaksanaan tarbiyah kita di seluruh peringkat?

2.0 MUHASABAH

  1. Krisis keperibadian – ahli dan pimpinan
  2. Krisis sikap
  3. Krisis ukhuwwah

- Usrah mampu merubah, mengislah dan membentuk keperibadian,sikap dan ukhuwwah

3.0 CABARAN

- bersifat dalaman :

a. Ahli tidak minat - perlu kepada tawjihat dan gesaan dari jama’ah.

b.Nuqaba’ tidak bersedia

- tidak jelas tasawwur tarbiyah harakiyyah yang sebenar

- perlukan panjang masa untuk melihat hasil

- perlukan kesabaran dalam hadapi persoalan sedikit ahli dan tiada

peruntukan kewangan.

c. Nuqaba’ tidak mencukupi dan tidak kaya dengan seni dan

kemahiran pengendalian usrah.

d. Pengurusan usrah yang tidak cekap.

e. Tarbiyah tidak jadi agenda penting organisasi.

4.0 PEMERKASAAN

  1. Usrah sebagai organisasi kecil.
  2. Manhaj dipermudahkan
  3. Pengurusan masa usrah yang tidak membebankan.
  4. Penekanan unsur-unsur latihan terhadap :

- menepati masa

- ruhiyyah : qiyam, ma’thurat,solat nawafil dan solat jama’ah.

- latihan bercakap di sekitar nas Al Quran dan Al Hadith.

- usrah bermula dari qiyam.

e. Penekanan peranan usrah sebagai:

- wadah perkongsian ilmu,pengalaman dan perasaan.

- pembudayaan amar ma’ruf nahi mungkar dan nasihat

menasihati.

  1. Penekanan peranan naqib sebagai murabbi, pembimbing, pemimpin,

penasihat, kaunselor dan pemudahcara ( fasilitator ).

  1. Pemantauan dari organisasi secara berterusan.
  2. Orientasi kepada tugasan tarbiyah dan dakwah.
  3. Sentiasa utamakan ukhuwwah.

Wallahu a’lam.


No comments: