Friday, June 12, 2009

Siri Muwasofat Tarbiyyah 2

سليم العقيدة
AQIDAH YANG SEJAHTERA

Memperkukuhkan Tiga Landasan Utama Dalam Aqidah


ذاق طعم اللايمان من رضي بالله ربا وبالاسلام دينا وبمحمد نبيا ورسول

رواه مسلم عن العباس بن عبد المطالب

"Telah merasai lazatnya iman, orang yang redho bahawa Allah sebagai rabb ,
Islam sebagai din dan Muhammad sebagai rasul ".

HIKMAT TARBAWIYYAH
1. Kelazatan iman hanya dapat dirasa apabila seseorang itu benar-benar telah menjadikan dan merasai Allah Ta'ala sebagai Penciptanya dari setitis air yang hina, juga Pentadbirnya yang mengatur dan menentukan qadha dan qadarnya, juga sebagai Pendidiknya dalam memberi hidayah dan petunjuk ke jalanNya yang lurus sehingga benar-benar keredhaan Allah Ta'ala menjadi matlamat hidupnya.

2. Kelazatan iman juga hanya dapat dirasai apabila seseorang itu dapat merasai Islam sebagai din iaitu cara hidupnya. Islam mengatur kehidupan dunia sehingga akhirat. Islam mengatur cara dan gaya hidupnya sejak celik mata di pagi hari sehingga tutup mata di malam hari untuk tidor kembali. Sehingga tidak ada 'kekosongan' dalam hidupnya melainkan semuanya dicorak oleh cara hidup Islam. Dan sudah pasti kemuncak dari itu...Islam menjadi perjuangan hidupnya demi kesenangan di dalam kehidupan akhirat.

3. Iman juga hanya dapat dirasai kelazatannya apabila seseorang itu menjadikan Nabi Muhammad S.A.W. sebagai rasul utusan Allah kepada manusia untuk diyakini ajaran-ajarannya, agar diikuti cara hidupnya dan dijadikan pimpinan yang dipatuhi seluruh arahannya.

Wallahu a'lam

ABi



No comments: