Monday, August 17, 2009

Satu Muhasabah....

Ada di kalangan abnaul jamaah..mengadu keresahan jiwanya..kekacauan hidupnya..masalah sering menekannya. Aktiviti jamaah tidak menenangkan jiwanya..akademik menjadi bebanan..jawatan menghantuinya.
Abi hanya menjawab..bagaimana tahajjudnya setiap malam..berapa masanya yang dia sediakan untuk menghadap Allah Ta'ala di waktu qiyamnya setiap malam..apakah seorang da'ie mujahid akan dialpai oleh Allah Azz wa Jalla bila di saat orang tidur sang dai'e merintih..merayu..mengadu padaNya..?
Bagaimana aurad qurannya..Al Waqi'ah..Al Mulk..Yaa Sin..semuanya surah-surah yang amat berkuasa membina kekuatan ruh..kekuatan iman..kekuatan keyakinan. Menghapuskan kotoran-kotoran dosa..menambahkan bekalan pahala yang mampu menaikkan darjah ketenangan dalam hati para dai'e ila Rabbil Jalil...
Bagaimana solatnya..yang mengandungi sentuhan-sentuhan ruhi ....unsur-unsur ta'abudan ( pengabdian ), tasliman ( penyerahan ), takhasyua'an ( khusyu'), tabazzulan ( kehinaan diri ), takhaddu'an ( kerendahan hati), tamalluqan(kerinduan)...yang sayugia membina jiwa hamba dalam diri para da'ie mujahid....Sering kali seseorang itu tidak menemui hatinya di dalam solat..sehingga solatnya tidak ada ruh yang dapat menghidupkan jiwanya..
Bagaimana wirid dan zikirnya..yang sepatutnya menghidupkan hati..menyalakan ingatan, kerinduan. keasyikan kepada Allah Rabbul Jalil...membuahkan kemulian..menumbuhkan sifat-sifat mahmudah..membersih dan menggilap dari noda dosa..
ABi sukar mempercayai ..seorang da'ie yang istiqamah dengan wasilah-wasilah tarbawi akan resah jiwanya..tertekan hidupnya..Oleh itu ya abnaie..muhasabah lah dirimu sebelum mu dimuhasabah di hadapan Tuhanmu..

ABi

9 comments:

YATI said...

Salam Abi...
Memang benar apa yang diperkatakan oleh Abi. Ana melalui sendiri segala yang diterangkan itu. Kelainan bila diri selalu qiam, berbanding bila diri alpa dgn Pencipta.
Abi izinkan saya mengambil kata2 Abi ini utk muhasabah diri ana.

ABi said...

Silakan...

Afuza Abdullah b Idiris said...

salam ya abi nal kiram

syukran ats ingatan
terasadan kejahilan n kehinaan diri ini dlm menyusul kehidupan ini...

saya jg mohon izin abi tuk dijadikan kata2 semanagt dan pedoman...
barakahufik

DEWAN MUSLIMAT PAS BUKIT KATIL said...

"Ikhlas dan istiqamah"...Ia bukan sesuatu yang mudah...namun usahalah bersungguh-sungguh..

Ketahuilah, bahawa apabila ALLAH S.W.T mengkehendaki kebaikan bagi hambanya, IA akan menunjukkan kepadanya tentang kekurangan-kekurangan yang ada pada dirinya..

Mohamad Solehin (Ibnu Bakri) said...

Salam abi...

suatu yg sangat menampakkan betapa alpanya diri...

p/s:kebanyakan keluhan sebenarnya berpunca dari diri yg jauh dengan tuhan...

izinkan ana juga mengambil kata-kata ini sebagai motivasi

Dr. Zaim_Asniel said...

abi..mohon paste tulisan abi ini dalam blog ana ye? untuk ingatan diri sendiri insyaALLAH

Ummu Hannan said...

salam Abi..minta izin juga untuk paste pesanan abi ni utk blog ana ye.. moga Allah sentiasa beri kekuatan juga istiqamah pd kita semua.. amin

Mohd Mawardi Bin Mohd Zain said...

Salam abi..
minta izin untuk letak kata2 abi ni dalam blog ana..terima kasih atas peringatan..

Anonymous said...

salam. abi. izin meletakkan kata2 abi di blog ana. subhanallah. syukran ya abi.