Tuesday, September 01, 2009

Bila Ilmu Menyentuh Hati....

Ya abnaie...

Rasulullah S.A.W. telah bersabda :

العلم علمان :

فعلم في القلب فذالك هو العلم النافع ؛ وعلم على السان فذالك حجة الله على ابن آدم

` Ilmu itu ada dua jenis : Ilmu yang ada dalam hati ( disertakan amal ), maka itulah yang bermanfaat; dan ilmu (yang hanya) berada di atas lidah ( tanpa diamal), maka itulah ilmu (yang menjadi) hujjah Allah (untuk mendakwa kesalahan) terhadap anak Adam.’

Riwayat Ibnu Syaibah ddan Al Khatib

Kata Imam Ghazali RahimahulLah Ta’ala :

`Ilmu yang meemberi manfaat itu ialah ilmu yang menambahkan perasaan takutmu kepada Allah Ta’ala; ( ilmu ) yang menambahkan celik mata hatimu terhadap keaiban-keaiban dirimu; (ilmu) yang menambahkan ibdahmu kepada Tuhanmu ‘Azza wa Jalla dengan sebab makrifatmu kepadaNya; (ilmu) yang mengurangkan gemar kasihmu kepada dunia; (ilmu) yang menambahkan gemar kasihmu kepada akhirat; (ilmu) yang membukakan pandangan mata hatimu terhadap kebinasaan-kebinasaan segala amalmu sehingga kamu dapat memeliharakan dirimu daripadanya; (ilmu) yang menampakkan kepada kamu segala perdayaan syaithan dan tipuannya’.

( Bidayatul Hidayah )

Oleh itu, jika antum mahu menyuluh diri dan perilaku..suluhlah dengan ilmu yang memberi manfaat. Rapatkan dirimu dengan para `ulama. Sirami hati dan aqalmu dengan ilmu nescaya kamu akan sentiasa terpimpin.


ABi


Sunday, August 23, 2009

RAMADHAN BULAN KEBERKATAN..APAKAH KITA MERASAI KEBERKATANNYA

Ya abnaa al jama'ah..
Ramadhan Al Mubarak..bulan yang diberkati. Memang bulan Ramadhan ialah bulan yang penuh dengan keberkatan. Maksudnya bulan yang melimpah ruah kebaikan..lebih teruja untuk beramal soleh..amal soleh diganjari dengan pahala yang berlipat ganda..amal kejahatan dibalasi dengan dosa yang berganda juga kecuali bertaubat dan memohon keampunan ..Allah Maha Penerima Taubat dan membuka ruang keampunan yang lebih luas di bulan Ramadhan.
Namun apakah cukup bulan Ramadhan yang diberkati..bagaimana kita. Apakah kita selaku ummat Nabi terangsang dan teruja untuk mendapat keberkatan? Dengan makna berlimpah ruah amalan kita..bertambah-tambah kebaikan dalam diri kita..? atau kita hanya melalui bulan Ramadhan rutin biasa kita sahaja..sahur sebelum subuh..menahan lapar dan dahaga di waktu siang..berbuka dan solat tarawih..dan di hujung bulan Ramadhan ini kita menyambut hari raya...
Sebenarnya inilah peluang dan ruang untuk kita memperkasakan peribadi dan ibadah kita..ABi mencadangkan modul-modul berikut untuk antum semua :

1. Bangunlah seawal jam 4 pagi..ambil wudhu..solat tahajjud 8 rakaat..banyakkan istighfar paling tidak 100 kali,..banyakkan tahlil paling tidak 100 kali, banyakkanlah selawat paling tidak 100 kali...dan berdoalah sungguh-sungguh padaNya...mohonlah keampunanNya..mohonlah keikhlasan dariNya..mohonlah kekuatan dariNya..mohonlah agar istiqamah..mohonlah kebersihan jiwa dariNya...

2. Bacalah Al Quran sekerap yang boleh paling tidak sehari 1 juzuk.. `Sesungguhnya ibadah malam ianya lebih bersangatan kesannya pada jiwa dan lebih tetap pada bacaannya'..Al Muzzammil: 6

3. Istiqamahlah dengan wirid al ma'thurat..paling tidak wazifah sughro ( bacaan 3 kali )..jangan ditinggalkan..inilah makanan ruh yang amat lazat di bulan Ramadhan..

4. Usahakan solat fardhu subuh hingga ke 'isya berjamaah. Dan jangan tertinggal solat sunat rawatib 2 rakaat sebelum dan selepas dzohor, 2 rakaat sebelum asar, 2 rakaat selepas maghrib juga 2 rakaat selepas 'isya...Juga usahakanlah solat sunat Dhuha 2 rakaat.."Ya Allah..kalaulah rezkiku ada di langit turunkanlah ia..dan kalau ianya di bumi keluarkanlah ia..dan kalau ianya jauh dekatkanlah..dan kalau ianya dekat mudahkanlah..dan kalau ianya sedikit banyakkanlah..dan kalau ianya banyak ringankanlah ia...."

5. Usahakanlah sekerasnya agar antum tidak tertinggal untuk solat sunat tarawih..samaada berjamaah mahupun dibuat sendiri kerana kesibukan atau musafir atau yang lainnya. Bagaikan tidak ada makna bulan Ramadhan jika antum mengabaikan solat tarawih...kerana ianya hanya dapat dilaksanakan dalam bulan Ramadhan.

6. Solatlah sunat witir samaada 1 rakaat atau 3 rakaat..sebelum tidor atau pun selepas bangun dari tidor iaitu selepas mengerjakan solat tahajjud. Dan amalan ini tidak sayugianya hanya di bulan Ramadhan bahkan di setiap malam selain bulan yang berkat ini..

7. Sebelum tidor berwudhulah..jangan tidor lewat sebab nak bangun awal. Seeloknya bacalah surah al Mulk, al Waqiah dan Yaa Sin sebelum tidor..jadikanlah tidor itu juga sebagai ibadah...

7. Inilah juga peluang untuk diperbanyakkan pembacaan buku-buku Islami..menghafaz ayat-ayat Al Quran dan hadith-hadith Nabi S.A.W...sebagai memenuhi masa-masa yang terluang di bulan berkat ini.

Ya abnaie...aturlah elok-elok jadual ibadahmu ini di bulan Ramadhan..tidak sepatutnya ibadah di bulan ini sama seperti yang kita lalui di bulan-bulan yang lain. Ramadhan tetap bulan yang diberkati. Namun sewajarnya kita juga mendapat keberkatan yang sama sehingga selepas Ramadhan ini ..akan lahirlah sebuah peribadi yang hebat..yang kukuh ruhiyy ..kuat aqliy..muslih qalbiy..dan terdidik serta tenang nafsunya untuk meneruskan kerja jihad sehingga ke hembusan nafasnya yang terakhir dengan kalimah thoiyyibah..لا اله الا الله...wallahu a'lam.

ABi

Monday, August 17, 2009

Satu Muhasabah....

Ada di kalangan abnaul jamaah..mengadu keresahan jiwanya..kekacauan hidupnya..masalah sering menekannya. Aktiviti jamaah tidak menenangkan jiwanya..akademik menjadi bebanan..jawatan menghantuinya.
Abi hanya menjawab..bagaimana tahajjudnya setiap malam..berapa masanya yang dia sediakan untuk menghadap Allah Ta'ala di waktu qiyamnya setiap malam..apakah seorang da'ie mujahid akan dialpai oleh Allah Azz wa Jalla bila di saat orang tidur sang dai'e merintih..merayu..mengadu padaNya..?
Bagaimana aurad qurannya..Al Waqi'ah..Al Mulk..Yaa Sin..semuanya surah-surah yang amat berkuasa membina kekuatan ruh..kekuatan iman..kekuatan keyakinan. Menghapuskan kotoran-kotoran dosa..menambahkan bekalan pahala yang mampu menaikkan darjah ketenangan dalam hati para dai'e ila Rabbil Jalil...
Bagaimana solatnya..yang mengandungi sentuhan-sentuhan ruhi ....unsur-unsur ta'abudan ( pengabdian ), tasliman ( penyerahan ), takhasyua'an ( khusyu'), tabazzulan ( kehinaan diri ), takhaddu'an ( kerendahan hati), tamalluqan(kerinduan)...yang sayugia membina jiwa hamba dalam diri para da'ie mujahid....Sering kali seseorang itu tidak menemui hatinya di dalam solat..sehingga solatnya tidak ada ruh yang dapat menghidupkan jiwanya..
Bagaimana wirid dan zikirnya..yang sepatutnya menghidupkan hati..menyalakan ingatan, kerinduan. keasyikan kepada Allah Rabbul Jalil...membuahkan kemulian..menumbuhkan sifat-sifat mahmudah..membersih dan menggilap dari noda dosa..
ABi sukar mempercayai ..seorang da'ie yang istiqamah dengan wasilah-wasilah tarbawi akan resah jiwanya..tertekan hidupnya..Oleh itu ya abnaie..muhasabah lah dirimu sebelum mu dimuhasabah di hadapan Tuhanmu..

ABi

Friday, August 07, 2009

HIDUPKAN JIWA TARBAWIYY....


Para santri sedang menghafaz Al Quran



Pondok tempat penginapan ABi

Alhamdulillah..bila kembali ke pangkuan pondok..sebagaimana dulu di sekitar 80an, jiwa ABi jadi begitu teruja. Ruhiy jadi hidup..aqliy jadi tamakkan ilmu..qalbiy begitu terislah..nafsu jadi tertekan. Memang itulah aspek tarbawiyy yang mesti sentiasa berkembang dalam diri da'ie mujahid..Bagi para da'ie mujahid yang sudah merasa kepenatan..jemu..tertekan...kembali lah islahkan dirimu dengan ilmu, simbahi hatimu dengan munajat dan muroqobah, tekan nafsumu dengan ibadah..tambahi waktu mu dengan Allah Azza wa Jalla di malam hari..nescaya kecekalan, keutuhan dan keperkasaan peribadimu sebagai da'ie mujahid akan terserlah kembali di persada jihad...

ABi

Wednesday, July 29, 2009

Khabar Dari Seberang



Alhamdulillah..inilah tempat abi belajar..Pesantren Tahfizul Quran IsyKarima, Karangpandan, Karanganyar, Surakarta, Jawa Tengah...Subhanallah..tempat yang hebat. InsyaAllah akan datang kisah dan pengalaman abi di sini.

Wednesday, July 22, 2009

Perjalanan Diteruskan Lagi...

InsyaAllah..27 Julai ini abi akan keluar negara lagi. Perjalanan untuk menghirup udara ilmu dan tajribah yang segar. Kali ini lebih lama..insyaAllah sehingga hujung tahun 2009 ini. Namun ukhuwwah dan pertautan kita akan berterusan..melalui ruh dan cyber. Bila kita yakin matlamat perjalanan kita amat jauh..maka bekalan yang mencukupi mesti dicari. Bekalan yang ada pula mesti digunakan ..untuk berfikir dan merancang..untuk berkerja dan bergerak..

Abi yakin antum semua akan terus istiqamah dengan Islam dan perjuangannya sehingga hembusan atau sedutan nafas yang terakhir. InsyaAllah..

ABi

Sunday, July 19, 2009

Sumbangan Kepada Madrasah Tersohor...

Abi nak minta tolong pada semua abna' jamaah..agar memberi sumbangan kepada Madrasah An Nuriah Ad Diniah. Abi pernah mengajar di madrasah itu selama 13 tahun. Madrasah yang banyak berjasa kepada abna' jamaah. Diasaskan oleh Tuan Guru Mu'allim Hj Abd Wahid Othman sejak tahun 1940 lagi. Beliau juga adalah Mantan Ketua Dewan Ulama PAS Melaka sebelum jawatan itu diwarisi pula oleh anaknya Tuan Guru Hj Jaliluddin Hj Abd Wahid salah seorang AJK Dewan Ulama PAS Pusat. Madrasah itu tidak mendapat peruntukan dari mana-mana pihak kerajaan. Hanya dari kutipan yuran dan sumbangan orang ramai. Sekarang kewangan madrasah agak meruncing. Oleh itu abi harap keseluruhan tenaga abna' jamaah yang berada di mana-mana pelusuk dunia.. bantulah semampu anda demi penerusan perjuangan madrasah ini di persada ilmu.

Acc Majlis Kerja Madrasah BIMB 04024020775662

Saturday, June 27, 2009

BEKERJA SEPENUH MASA UNTUK ISLAM DAN PERJUANGANNYA

As Salamu 'alaikum wr wb

Islam adalah DIN iaitu jalan kehidupan di dunia hingga ke akhirat. Hari akhirat juga dipanggil YAUMUD DIN iaitu Hari Pembalasan. Pembalasan di hari itu berdasarkan cara hidup atau DIN yang diamalkan di dunia. Oleh itu, manusia tidak ada pilihan melainkan di dunia ini mengambil Islam sebagai cara hidup dan hidup mesti menjadi perjuangan untuk keselamatan dan kebahagiaan di akhirat nanti.

Maksud FIRMAN Allah Azza wa Jalla:

Barangsiapa yang mengambil selain Islam sebagai agama, tidak akan diterima apapun darinya dan ia di akhirat tergolong orang yang rugi

( Ali Imran : 85)

Justeru, hidup adalah suatu perjuangan. Seluruh pegangan, amalan, pandangan dan pengorbanan mestilah untuk ISLAM. Belajar, bekerja, mencari nafkah, membina rumahtangga dan apa sahaja yang dilakukan dalam kehidupan mestilah menjadi satu perjuangan dan sudah pastinya berlandaskan ISLAM.

Maka tidak timbul jika kefahaman ini ada dalam diri kita, pandangan yang mengatakan bahawa untuk fulltime dengan perjuangan hanya bila mana seseorang itu bekerja sepenuh masa dengan jamaah semata-mata. Memang bagi mereka yang bekerja sepenuh masa dengan jamaah ada kelebihannya tersendiri. Namun bekerja sepenuh masa untuk Islam dan perjuangannya masih boleh dihayati oleh siapa sahaja yang benar-benar menjadikan Islam dan perjuangannya sebagai keseluruhan corak hidup dan corak matinya.

Maksud FIRMAN Allah 'Azza wa Jalla :

"Katakanlah (wahai Muhammad):"Beramallah kamu (akan segala yang diperintahkan), maka Allah dan rasulnya serta orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan,dan kamu akan dikembalikan kepada zat (Allah) yang mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata, kemudian Dia akan memberitahu kepada kamu apa yang kamu telah kerjakan".

(At-Taubat: 105)

Wallahu a'lam


ABi


p/s : Abi tengah sibuk kat Manek Urai..tak dapat tulis panjang-panjang..

Friday, June 12, 2009

Siri Muwasofat Tarbiyyah 2

سليم العقيدة
AQIDAH YANG SEJAHTERA

Memperkukuhkan Tiga Landasan Utama Dalam Aqidah


ذاق طعم اللايمان من رضي بالله ربا وبالاسلام دينا وبمحمد نبيا ورسول

رواه مسلم عن العباس بن عبد المطالب

"Telah merasai lazatnya iman, orang yang redho bahawa Allah sebagai rabb ,
Islam sebagai din dan Muhammad sebagai rasul ".

HIKMAT TARBAWIYYAH
1. Kelazatan iman hanya dapat dirasa apabila seseorang itu benar-benar telah menjadikan dan merasai Allah Ta'ala sebagai Penciptanya dari setitis air yang hina, juga Pentadbirnya yang mengatur dan menentukan qadha dan qadarnya, juga sebagai Pendidiknya dalam memberi hidayah dan petunjuk ke jalanNya yang lurus sehingga benar-benar keredhaan Allah Ta'ala menjadi matlamat hidupnya.

2. Kelazatan iman juga hanya dapat dirasai apabila seseorang itu dapat merasai Islam sebagai din iaitu cara hidupnya. Islam mengatur kehidupan dunia sehingga akhirat. Islam mengatur cara dan gaya hidupnya sejak celik mata di pagi hari sehingga tutup mata di malam hari untuk tidor kembali. Sehingga tidak ada 'kekosongan' dalam hidupnya melainkan semuanya dicorak oleh cara hidup Islam. Dan sudah pasti kemuncak dari itu...Islam menjadi perjuangan hidupnya demi kesenangan di dalam kehidupan akhirat.

3. Iman juga hanya dapat dirasai kelazatannya apabila seseorang itu menjadikan Nabi Muhammad S.A.W. sebagai rasul utusan Allah kepada manusia untuk diyakini ajaran-ajarannya, agar diikuti cara hidupnya dan dijadikan pimpinan yang dipatuhi seluruh arahannya.

Wallahu a'lam

ABi



Wednesday, June 03, 2009

Siri Muwasofat Tarbiyyah 1

سليم العقيدة
AQIDAH YANG SEJAHTERA

Mempertahankan Aqidah Sehingga Akhir Hayat



من مات لا يشرك بالله شيئا دخل الجنة

رواه أحمد عن ابن مسعود

“Barangsiapa mati dalam keadaan tidak menyengutukan Allah dengan sesuatu pun, maka ia akan masuk syurga”

HIKMAH TARBAWIYYAH

1. “Barangsiapa mati”..menunjukkan suatu pesanan agar kita meraih husnul khatimah dan menghindari diri dari su’ul khatimah ketika kematian datang menjemput kita.
2. “..mati dalam keadaan tidak menyegutukan Allah..” ini mengisyaratkan kita agar menjadikan kehidupan kita jauh dari segala unsur kesyirikan.Juga kita mestilah sentiasa dalam keadaan bertaubat supaya jika kematian datang maka kita bersih dari kotoran dosa.
3. ”...tidak menyengutukan Allah dengan sesuatu pun..” Syirik besar menggugurkan iman dan syirik kecil mengurangkan kesempurnaan iman. Maka jauhilah ia sekuasamu.
4. ”..Maka ia akan masuk syurga..”. Inilah harapan dan cita-cita setiap muslim mukmin. Tidak ada yang lain diharapkan di penghujung perjalanan hidup melainkan kesenangan di syurga yang abadi.

Wallahu a’lam

ABi

Sunday, May 24, 2009

SEBAR-SEBARKANLAH....TANPA HAD

Kepada sesiapa saja yang membaca artikel-artikel dari blog ini...silalah sebarkan tanpa had. Samada anda ingin menjadikannya idea asas kepada artikel yang anda mahu karang..atau ingin memperluaskan bahasannya..atau mahu mengambil bulat-bulat, saya izinkan. Apa yang tertulis dalam blog ini hanyalah cebisan sedikit ilmu dan pengalaman. pada hakikatnya semuanya adalah milik Allah Rabbul Jalil..marilah sama-sama kita kongsi bersama.

Al Faqir ilalLah Abu Mukhtar Al Jawi ( Ust Mohd Noor Omar @ ABi )

Saturday, May 23, 2009

UNSUR-UNSUR TARBIYAH DALAM PILIHANRAYA

TARBIYAH HARAKIYYAH

Proses perubahan terhadap diri manusia melalui penyemaian dan penyuburan ilmu dan iman, pengasuhan amal dan akhlaq serta pengukuhan iltizam dalam penegakan amal Islami melalui jamaah.

UNSUR TARBIYYAH DI BIDANG AMAL

a. Pengurusan Jentera Pilihanraya
– Logistik
– Penerangan
– Keselamatan
– Urusan Ulama’
– Daftar pengundi
– PACA
– Bilik Gerakan dsb

b.Intelligence
– Penyelidikan
– Info
- Keselamatan
– Perang saraf
– Operasi sulit
– Sabotaj

c.Pembinaan perancangan : strategi dan taktik

d.Nasrun Min Allah ( Pertolongan Allah )

Al Baqarah : 214, Ali Imran : 126 As Sof : 13 , Ar Rum : 47 Muhammad : 7

UNSUR TARBIYYAH DI BIDANG AKHLAQ

a. Ikhlas
– Al An’am : 162

b. Kesetiaan ( Al Wala’ )
– Al Maidah : 56

c. Kepatuhan ( At Ta’at )
– `Dengar dan patuh selama mana tidak diperintahkan dengar kemaksiatan’ - Al Hadith

d. Kesungguhan ( Al Jihad )
- At Taubah : 41

e. Kesabaran ( As Sabru )
- Ali Imran : 200

f. Penguasaan dakwah ( Isti’ab khorijiy )
– Manis wajah, menarik dan kemahiran interpersonal

UNSUR TARBIYYAH DI BIDANG ILTIZAM

a. Keterlibatan
– Berjawatan @ berperanan
– Tahu apa yang perlu diketahui, tahu apa yang perlu dibuat dan tahu bagaimana untuk buat.

b. Pengorbanan
- Masa
- Kesenangan
- Keselesaan
- Keluarga
- Kerjaya
- Harta dan kewangan

TARBIYYAH MENJELANG PILIHANRAYA
  • Pemerkasaan wala’ dan taat
  • Pemerkasaan wasilah tarbiyah
  • Pemerkasaan ukhuwwah
  • Pemerkasaan jatidiri ruhiyyah
USLUB TARBIYYAH UNTUK FARDI

1. Qiyamullail
- Jadual individu
- Jenis amalan

2. Quraniyyah
-Jadual tilawah
-Surah At Taubah,Al Ahzab,Al Anfal,Muhammad,Al Hujurat dan As Sof

3. Zikir dan aurad
-Al Ma’thurat
-Wazhifah sughro dan kubro
-Doa’-doa’ terpilih.

USLUB TARBIYYAH UNTUK JAMA’IY

a. Usrah
– Fokus pada teks As Sof, Muhammad dan Al Fath
– Fokus pada tema iman,wala’,taat,bay’ah,jihad dan pengorbanan

b.Tamrin / mukhaiyyam
– Fokus pada modul pembinaan wala’, ukhuwwah, team work.
– Pendedahan ilmu intelligence( seni perjuangan @ art of war )

WALLAHU A’LAM

Kemenangan bermula dari kemenangan ruh terhadap kejahatan nafsu dalam diri kita…

BAI'AH : Konsep dan Aplikasinya Dalam Konteks Amal Islami

Konsep dan Pengertian

• Bahasa :
Janji setia
• Istilah :
Janji setia yang dilakukan antara orang mukmin dengan satu pihak yang lain samada Rasulullah SAW atau pimpinan dalam mendokong suatu kewajipan agama.

Maksud FIRMAN Allah 'Azza wa Jalla :

'Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang Yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka Dengan (balasan) Bahawa mereka akan beroleh syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada Yang membunuh dan terbunuh. (balasan syurga Yang demikian ialah) sebagai janji Yang benar Yang ditetapkan oleh Allah di Dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi Yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? oleh itu, bergembiralah Dengan jualan Yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan Yang besar.'
( At Taubah : 111 )

'Sesungguhnya orang-orang Yang memberi pengakuan taat setia kepadamu (Wahai Muhammad - untuk berjuang menentang musuh), mereka Hanyasanya memberikan pengakuan taat setia kepada Allah; Allah mengawasi keadaan mereka memberikan taat setia itu (untuk membalasnya). oleh itu, sesiapa Yang tidak menyempurnakan janji setianya maka bahaya tidak menyempurnakan itu hanya menimpa dirinya; dan sesiapa Yang menyempurnakan apa Yang telah dijanjikannya kepada Allah, maka Allah akan memberi kepadanya pahala Yang besar.'
( Al Fath : 10 )

'Demi sesungguhnya! Allah reda akan orang-orang Yang beriman, ketika mereka memberikan pengakuan taat setia kepadamu (Wahai Muhammad) di bawah naungan pohon (yang termaklum di Hudaibiyah); maka (dengan itu) ternyata apa Yang sedia diketahuiNya tentang (kebenaran iman dan taat setia) Yang ada Dalam hati mereka, lalu ia menurunkan semangat tenang tenteram kepada mereka, dan membalas mereka Dengan kemenangan Yang dekat masa datangnya;
Dan juga Dengan banyak harta rampasan perang, Yang mereka akan dapat mengambilnya. dan (ingatlah), Allah adalah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.'

( Al Fath : 18-19 )

'Wahai Nabi! apabila orang-orang perempuan Yang beriman datang kepadamu untuk memberi pengakuan taat setia, Bahawa mereka tidak akan melakukan syirik kepada Allah Dengan sesuatu pun, dan mereka tidak akan mencuri, dan mereka tidak akan berzina, dan mereka tidak akan membunuh anak-anaknya, dan mereka tidak akan melakukan sesuatu perkara dusta Yang mereka ada-adakan dari kemahuan hati mereka, dan mereka tidak akan menderhaka kepadamu Dalam sesuatu perkara Yang baik, - maka Terimalah pengakuan taat setia mereka dan pohonkanlah kepada Allah mengampuni dosa mereka; Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.'

( Al Mumtahanah : 12 )

Jenis-jenis Bai’ah

. Bai’ah Al Aqabah
• Bai’ah Al Harb
• Bai’ah Ar Ridhwan
• Bai’ah An Nisaa’
• Bai’ah As Siyasah
• Bai’ah ‘ala At Taqwa wal ‘Amal
• Bai’ah Al Harakah Al Islamiyah

Kepentingan Bai’ah

• Memperkuatkan keyakinan
• Mempertingkatkan kekuatan ruhiyyah
• Menambat intima’ terhadap jamaah
• Sentiasa muhasabah iltizam

Aplikasi Bai’ah

• Ilmu dan fikrah
• Takwin fardiyyah
• Taqwa
• Iltizam
• Istiqamah

Rukun-rukun Bai’ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Tsabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwwah
10. Tsiqah

Isu-isu Bai’ah

• Tidak faham konsep bai’ah
• Tidak yakin dengan bai’ah
• Berbilang-bilang bai’ah
• Melanggar dan mengkhianati bai’ah

Wallahu a’lam

ABi

Friday, May 01, 2009

Jauh Di Perantauan...Hujan Emas Di Negeri Orang,..Tetap Nakkan Hujan Batu Di Negeri Sendiri...



Bila jauh di perantauan..memang banyak perkara baru diperolehi. Banyak pengalaman..banyak perbezaan. Namun yang tetap sama ialah jalan dakwah..jalan tarbiyyah dan jalan jihad yang sentiasa terbentang untuk direbut oleh para pejuang...kerana yang ditawarkan ialah keredhaan Allah SWT dan syurgaNya yang tinggi.

Wednesday, March 25, 2009

KEPIMPINAN JAMA'AH: KUALITI DAN PEMBINAANNYA

KEPIMPINAN PAS : KUALITI DAN PEMBINAANNYA

MUQADDIMAH
LATARBELAKANG
FAKTOR AMAL JAMA’IY
KUALITI
PEMBINAAN PEMIMPIN
PENUTUP

MUQADDIMAH
' Dan Kami jadikan di kalangan mereka pemimpin-pemimpin yang memimpin dengan urusan Kami tatkala mereka bersabar dan adalah mereka dengan ayat-ayat Kami mereka yakin '
( As Sajadah : 24 )

Kepimpinan jama'ah adalah unsur tanzim yang yang sangat dharuri. Ianya terbentuk bagi memenuhi keperluan dan matlamat perjuangan jama'ah. Maka sudah pasti , ia mempunyai kualiti-kualiti tertentu dan kaedah pembinaan tersendiri.

LATARBELAKANG

* PAS adalah sebuah jama’ah yang beridentitikan harakah Islamiyyah.
* PAS juga berdaftar sebagai sebuah parti politik yang membawa dasar-dasar
perjuangan Islam.
* PAS mempunyai struktur organisasi yang besar dan mendasar.
* PAS bergerak melalui pelbagai bidang amal Islami tetapi terfokus pada dakwah, tarbiyyah dan jihad.
* Konsep amal jama’iy menjadi dasar utama dalam keseluruhan gerak kerja PAS.

FAKTOR AMAL JAMA’IY

* Qiyadah – Kepimpinan
* Jundiyyah – Ahli
* Syura
* Wala’ - Kesetiaan
* Ketaatan
* Tsiqah
* Tanzim – Organisasi
* Nizam – Perlembagaan

KUALITI KEPIMPINAN


• Keperibadian – personaliti
• Kebolehan tadbir
• Kebolehan membina persepsi
• Kebolehan dalam ‘art of war’
• Kebolehan interaksi dan komunikasi



KEPERIBADIAN

• Asas :
– Muslim
– Mukmin
– Muttaqi
– Da’ie
– MujahiD

• Sifat khusus :
– Amanah
– Berani
- Qudwah yang baik
– Tawadhu’
– Istiqamah
– Tetap pendirian

• Sikap Khusus :
– Berlapang dada
– Mengambil berat
– Berbincang
– Menghargai kebaikan dan kemuliaan


KEBOLEHAN TADBIR

* Mendapat info dan membuat kajian
* Membuat perancangan
* Membuat penyusunan kerja
* Membuat arahan dan motivasi kerja
* Membuat penyelarasan
* Membuat pemantauan dan pengawasan

KEBOLEHAN MEMBUAT PERSEPSI

* Kebolehan membaca dan menterjemah keadaan
* Mengesan permasalahan dan mengatur penyelesaian
* Kebolehan untuk membuat pilihan dan keputusan

KEBOLEHAN DALAM `ART OF WAR’

* Kebolehan mencipta sebab-sebab kemenangan
* Mengkaji SWOT
* Membina pelan dan strategi
* Menyerang musuh dan mempertahankan kubu

KEBOLEHAN DALAM INTERAKSI DAN KOMUNIKASI

* Kebolehan bergaul dan berhubung dengan ahli dan bukan ahli ( interpersonal)
* Secara verbal atau unverbal
* Kebolehan untuk menyampaikan mesej perjuangan
* Kebolehan mempengaruhi

PEMBINAAN PEMIMPIN

• Melalui manhaj tarbiyyah dan perkaderan.
• Melalui pencanaian terhadap bakat dan potensi yang tersedia ada.
• Melalui pengalaman dan penglibatan dalam medan perjuangan.


PENUTUP

Pemimpin yang lahir dari manhaj dan medan perjuangan jamaah adalah pemimpin terbaik yang mampu membawa jamaah ke matlamat perjuangannya. Ianya perlu diusahakan dengan gigih dan serius. Tanpa kesungguhan maka tiada apa yang terbaik akan dapat dihasilkan.

Wallahu a'lam.


ABi

Wednesday, February 18, 2009

TAKWIN : Marhalah Pembinaan

Takwin ialah marhalah yang lebih khusus dari ta’arif. Ahli di peringkat ini telah memiliki asas ilmu dan fikrah, asas syakhsiah dan asas iltizam . Mereka adalah ahli yang telah berbai’ah. Di awal marhalah, mereka berada di aras kefahaman dan penghayatan. Mereka mestilah diproses ke arah aras keyakinan.

Oleh itu, di peringkat ini adalah menjadi objektif usrah khususnya :

1. Memperteguh dan memperkayakan bidang ilmu dan fikrah
2. Memperhaluskan aspek-aspek syakhsiah khususnya ibadah dan adab
3. Meletakkan mereka berperanan untuk memperkembangkan bakat dan keistimewaan mereka.

Untuk mencapai objektif-objektif tersebut:
1. Para nuqaba mestilah membantu ahli dengan menyusun jadual pengajian (subjek dan majlis pengajian) dan senarai pembacaan.
2. Merancang pertemuan-pertemuan tidak formal di luar liqa usrah dalam mengeratkan ukhuwwah dan memperhalusi kefahaman melalui qudwah yang baik. Contohnya solat berjamaah, wirid al ma’thurat bersama, makan bersama, rehlah untuk tujuan riyadhah, ziarah keluarga ahli di waktu cuti dan sebagainya.
3. Aspek ruhiy wajib dipertekankan. Qiyamulail, al ma’thurat dan tilawah Al Quran mestilah sentiasa diaudit.
4. Mencadang dan memantau penglibatan ahli dalam tanzim proksi atau dalam kerja-kerja jamaah
5. Membantu ahli-ahli menyusun penggunaan waktu untuk akademik dan kerja-kerja jama’iy.

Dalam liqa usrah :
1. Ahli mestilah dicadangkan objektif-objektif yang mesti diusahakan seperti hafazan, penguasaan ilmu, sifat dan sikap yang perlu ada, sifat dan sikap yang perlu dijauhi.
2. Ahli mestilah diberikan keluasan memberi pandangan.
3. Jika berlaku salah faham, naqib mestilah mengambil jalan tengah dan berusaha membentuk sikap berlapang dada di kalangan ahli.
4. Jadikan liqa wadah perkongsian ilmu,fikrah,idea,pengalaman,kemahiran dan perasaan. Semua ahli mesti digerakkan samada bertanya,ditanya,berkongsi atau membentang.
5. Latihan mempengerusikan usrah, pembentangan tajuk, isu dan tazkirah mesti disusun oleh naqib.
6. Naqib mengulas dan menyimpul keseluruhan liqa dan update info jamaah kepada ahli-ahli usrah.
7. Sentuhan ruhiy mestilah dibuat oleh naqib seawal qiyamullail dan robithah di awal hari usrah.

Wallahu a’lam......ABi

Apabila MULHIM Membisikkan Keyakinan…….

Pernah satu pagi, Abi tertidor sebentar…ketika itu belum Solat Dhuha lagi. Tiba-tiba terjaga dan seluruh ingatan dan perasaan Abi tertumpu kepada satu perkara iaitu MATI. Seolah-olahnya sesak nafas ketika ruh ditarik keluar dapat Abi rasai. Ingatan melayang kepada sahabat-sahabat Abi yang telah menemui Allah Ta’ala. Bagaimana agaknya mereka di alam barzakh. Perasaan ketakutan, sesak dan rimas dalam ruang kubur yang sempit tiba-tiba menyelinap dalam dada Abi.

Lantas Abi ambil wudhuk..Solat Dhuha..berdoa…dan cuba meneruskan hidup seperti biasa. Namun perasaan terhadap MATI masih terus menyelubungi.

Sehinggalah satu ketika…ketika berbaring-baring , Abi tiba-tiba ‘diperingatkan’ dengan sepotong kalam Allah yang amat mempersonakan..melapangkan dada..dan menghilangkan sesak dada Abi…

“Ingatlah ..Sesungguhnya para awliya’ Allah ..tiada ketakutan ke atas mereka..dan tiadalah mereka merasa sedih..”( Yunus :62)

“Sesungguhnya orang-orang yang berkata ‘Tuhan kami ialah Allah’,kemudian mereka beristiqamah..turun ke atas mereka malaikat (yang berkata)..`Janganlah kamu takut dan janganlah kamu bersedih, dan bergembiralah kamu dengan syurga yang dijanjikan kepada kamu’..(Fussilat :30)

Tiba-tiba ketenangan ..kegembiraan..menyapu perasaan Abi..dan lapang dada Abi…Subnallah! Apakah itu bisikan dari MULHIM..bisikan yang menyerikan keyakinan terhadap jalan perjuangan yang sedang dilalui ini..

ABi

Monday, January 12, 2009

KEMAHIRAN NUQABA': PENGENDALIAN USRAH YANG BERKESAN

1.0 ULANGKAJI TENTANG USRAH

a. Kumpulan ukhuwwah.
b. Bukan majlis kuliah ilmu tetapi penuh dengan perkongsian ilmu dan pengalaman, imaniyyah, biah solehah dan penghayatan hidup Islam.
c. Bengkel latihan kemahiran berjama’ah dan kepimpinan
d. Unit tanzim amilin jama’ah.

2.0 ASAS PENGETAHUAN
a. Bidang pencapaian ahli
- ilmu dan fikrah
- keperibadian
- iltizam

b. Usul tarbiyyah
- tarkiz tarbawi : ruh, aqal, hati dan nafsu

c. Usul dakwah
- maudhu’
- da’ie
- mad’u
- uslub
- wasilah

3.0 PERSEDIAAN

a. Persediaan ruh
- qiyam pada hari usrah
- solat subuh berjamaah
- al ma’athurat dan rabithoh
- tilawah dan tadabbur al quran

b. Persediaan bahan usrah

- ulangkaji bahan
- buat rujukan ayat-ayat al quran dan hadith-hadith
- buat rujukan buku-buku atau artikel yang berkaitan
- kenal pasti isi-isi penting

c. Persediaan pemfokusan dan pemberatan
- kenal pasti isu jamaah semasa seperti organisasi, gerakkerja, kepimpinan, keperibadian, commitment dsb.
- kenal pasti fokus dan objektif usrah

4.0 ORGANISASI USRAH

a. Ketua
b. Pengerusi liqa’
c. Pembentang tajuk
d. Pengulas tajuk
e. Pengulas Isu
f. Pentazkirah

5.0 PENDEKATAN ( USLUB)

5.1 Ta’arif

- aras kesedaran ke aras kefahaman
- hikmah dan nasihat yang baik
- membudaya ilmu dan amal melalui aktiviti yang dirancang.
- 2 hala dan melatih tugasan
- 80% sentuhan naqib

5.2 Takwin

- aras kefahaman ke aras keyakinan
- tugasan lengkap
- audit kefahaman ahli
- audit keperibadian dari segi ibadah dan akhlak
- audit iltizam dari segi keterlibatan dengan proksi
- 50-50

5.3 Tanfiz

- aras keyakinan ke aras kepimpinan
- audition berterusan
- tugasan lengkap
- pengarahan gerakkerja
- 20-80

5.4 Qiyadi

- aras kepimpinan dan penguasaan
- audtion berterusan
- tugasan lengkap
- pengarahan gerakkerja
- 20-80


6.0 KEMAHIRAN PERIBADI ( PERSONAL SKILL)
6.1 Kemahiran mendengar
6.2 Kemahiran mempengaruhi
6.3 Kemahiran komunikasi
6.4 Kemahiran interaksi
6.5 Kemahiran interaktif
6.6 Kemahiran bahasa badan
6.7 Kemahiran psikologi

7.0 CIRI-CIRI USRAH YANG BERKESAN

7.1 Berusaha mencapai matlamat perjuangan jama’ah.
7.2 Berusaha memenuhi keperluan jama’ah
7.3 Berusaha mencapai objektif usrah menurut tuntutan jama’ah.

8.0 PENUTUP

Kelihatannya sukar untuk mencapai tahap berkesan bagi sesebuah usrah. Namun jika para nuqaba' berusaha dan berterusan dalam menimba pengalaman berusrah ianya akan tercapai melalui kesungguhan dan penghayatan nuqaba' dan juga ahli-ahli usrah. InsyaAllah.

Wallahu a'lam

ABi

Sunday, January 11, 2009

( SAMBUNGAN )

KAGUM TERHADAP DIRI SENDIRI

Antara sebabnya ialah:

1.Hanya menerima nikmat tanpa mengingati pemberi nikmat.

2.Berada di soff hadapan sebelum matang dan sebelum mengikut tarbiyyah yang cukup.

3.Tidak memahami hakikat jiwa manusia.

4.Mendapat penghormatan yang berlebihan.

5.Selalu dipuji.

Akibat dari penyakit ini:

1.Terjebak dengan rasa takabbur dan sombong.

2.Tenggelam dengan sifat riyak dan ujub.

3.Tidak mendapat taufiq dari Illahi.

4.Tewas di dalam mengahadapi ujian dan cabaran.

5.Tidak disenangi oleh orang lain.

6.Tidak menghargai kebaikan orang lain dalam jamaah.

7.Gilakan pengaruh, pangkat dan kedudukan dalam perjuangan.

( SAMBUNGAN )

GOPOH

Sebab-sebabnya ialah seperti berikut:

1.Dorongan hawa nafsu manusia

2.Semangat yang terlalu tinggi.

3.Terpengaruh dengan keadaan musuh.

4.Tidak memahami uslub musuh.

5.Terlalu banyak kemungkaran di samping tidak tahu cara mencegah kemungkaran itu menyebabkan hanyut dengan keadaan.

6.Tidak berupaya memikul dan menanggung kesulitan di dalam meneruskan perjuangan ini.

7.Berjaya di peringkat permulaan atau sebahagian daripada pendekatan tanpa mengira akibat.

8.Tiada program harian, mingguan dan bulanan yang tetap sehingga selalu bertindak secara spontan dan tidak teratur.

9.Bekerja dengan tiada pengalaman dan tidak pula dibantu oleh orang-orang yang berpengalaman.

10.Lupa akan sunnatullah di dalam perubahan alam bahawa kemenangan terikat kepada sebab-sebab yang perlu dicipta dan dibina

11.Lupa kepada matlamat sebenar perjuangan Islam.

12.Bersahabat dengan mereka yang bersifat gopoh.

GEJALA PEROSAK AMAL ISLAMI

FUTUR (PASIF)

Bekerja secara bermusim sesudah bekerja secara berterusan atau malas menjalankan kerja.Penyakit ini menjadikan mereka rasa malas bekerja atau suka berlengah-lengah atau menangguhkan kerja.

Sebab yang menjadikan seseorang itu berpenyakit sedemikian ialah:

1.Keterlaluan ( al ghuluw ) di dalam agama, seperti di dalam beribadah sehingga tidak memberi ruang kepada badan untuk berehat.Akhirnya ia menjadi lemah, jemu dan seterusnya bekerja dengan tidak konsisten atau dengan malas.

2.Menggunakan segala yang harus dengan melampaui batas, hal ini boleh membawa kepada penguasaan hawa nafsu terhadap seseorang dan akhirnya terasa malas bekerja.

3.Cenderung mengasingkan diri dari jemaah.Akhirnya ia kehilangan para sahabat yang sentiasa memperbaharui kecergasannya.

4.Kurang mengingati mati dan alam akhirah

5.Berlaku kecuaian di dalam amalan harian seperti lewat bangkit untuk menunaikan solat, jarang mengerjakan amalan yang sunat dan lain-lain.

6.Memakan makanan yang tidak halal atau syubhah.

7.Menghayati ajaran agama dalam sudut-sudut yang tertentu sahaja seperti mengambil berat tentang aqidah sahaja dengan meninggalkan yang lain atau cenderung yang melampau terhadap suatu aliran seperti thoriqat sehingga meninggalkan kerja-kerja jamaah.

8.Melupai sunnatullah di bumi dan di dalam alam kehidupan manusia di mana sesuatu perubahan yang besar itu tidak dapat dilakukan sekaligus malahan ia memakan masa.

9.Tidak mempunyai persediaan untuk menghadapi segala ujian dan rintangan di dalam perjuangan.

10.Bersahabat dengan orang-orang yang berjiwa lemah dan tidak mempunyai cita-cita yang tinggi.

11.Menjalankan tugas dalam bentuk yang tidak terancang dan bertindak secara spontan.

12. Selalu terjerumus ke dalam maksiat terutama dalam dosa-dosa kecil dan ia selalu memandang ringan terhadap perkara-perkara tersebut.

13.Cenderung kepada aktiviti keduniaan yang melalaikan. Akhirnya menjadi ketagihkan dunia.

14.Terlalu idealis dan ’lebih cakap dari buat’ sehingga akhirnya ia banyak teruji dengan apa yang dicakapkan dan ia tidak mampu menghadapinya.

Friday, December 05, 2008

WAHDATUL FIKR DAN WAHDATUL AMAL DALAM KONTEKS AMAL ISLAMI

Muqaddimah

Skop amal Islami yang dibincangkan di sini ialah yang melibatkan amal jama’iy dan amal ijtima’iy.

Fokus amal Islami ialah dakwah, tarbiyyah dan jihad.

Pengertian Wahdatul Fikri wal ‘Amal

Wahdatul fikri bermaksud kesatuan fikiran dalam meletakkan matlamat, halatuju, sikap dan pandangan dalam jama’ah.

Wahdatul amal bermaksud kesatuan tindakan dalam menjayakan perancangan, penyusunan kerja dan tenaga ke arah mencapai matlamat bersama dalam jama’ah.

Ini bererti wahdatul fikri adalah asas penting ke arah wahdatul amal.

Asas-asas Wahdatul Fikri

1. Keutuhan aqidah.
2. Kefahaman tentang tasawwur Islam yang jelas.
3. Kejelasan matlamat dan fikrah perjuangan.
4. Kejelasan prinsip dan keanjalan strategi
5. Memahami uslub dan manhaj jama’ah.
6. Kefahaman waqi’e medan perjuangan.
7. Kekuatan ukhuwwah dan keterbukaan pandangan.

Asas-asas Wahdatul Amal

1. Keutuhan kesatuan fikrah ( wahdatul fikri )
2. Memahami tasawwur amal Islami ( fiqh amal jamai’iy dan ijtima’iy )
3. Memahami kerja berorganisasi
4. Menguasai nizam ( sistem ) jamaah .
5. Perencanaan ( takhtith) yang teliti.
6. Wala’ dan tsiqoh antara qiyadah dan jundiyyah.

Wasilah Wahdatul Fikri dan Wahdatul Amal

1. Pembentukan ahli dan pimpinan melalui tarbiyyah dan perkaderan ( takwin )
2. Perancangan melalui qiyadah dan syuro ( takhtith )
3. Penyusunan melalui organisasi yang tersusun ( tanzhim )




Halangan-halangan Ke Arah Wahdatul Fikri wal Amal

1. Kelemahan dan kelembapan takwin.
2. Kemasukan unsur-unsur fikrah ajnabi.
3. Munculnya berbagai firqah dan aliran dalam jamaah.
4. Kelesuan qiyadah dan kedegilan jundiyyah.
5. Perencanaan yang spontan dan perlaksanaan yang kucar kacir.


Wallahu a’lam

ABi

Monday, November 03, 2008

Bila Anak-anak Memerlukan 'Orang Tua ' Dalam Kehidupan Berjamaah.....

Pengalaman hidup berjama'ah lebih 28 tahun mengajar ABi..:

Berjama'ah adalah satu survival..banyak kemanisan namun banyak juga kepahitannya. Survive sabagai student..survive sebagai mahasiswa..survive sebagai ahli jmaa'ah..sebagai pimpinan..sebagai suami..sebagai bapa..sebagai pejuang..sebagai `orang tua' dalam tarbiyyah.

Justeru itu, hidup dalam jama'ah memang perlukan sentuhan-sentuhan kasih sayang, ilmu dan pengalaman dari seorang yang telah melalui semua itu...

Kadang-kadang ada orang yang begitu hebat semangat perjuangannya..tapi ketika idealisme perjuangan kampus menguasai dirinya. Tetapi bila telah meninggalkan kampus..dia jadi kosong kerana idealisme kampus telah ditinggalkannya.

Ada orang yang begitu hebat memimpin organisasi dan memimpin orang lain..tetapi dalam mengatur diri sendiri dia begitu lemah dan tidak berdaya.

Ada orang yang begitu gagah di medan demonstrasi..tapi kucar-kacir dalam mengatur urusan Baitul Muslimnya sendiri.

Ada orang cukup menarik lidahnya dalam mentarbiyyah dan merekrut orang lain dalam tamrin-tamrin..namun bila berdepan dengan medan sebenar dialah orang yang mula-mula tewas dan keciciran.

Oleh kerana itulah..ABi hampir-hampir memutuskan satu keyakinan dalam diri...anak-anak jama'ah sentiasa memerlukan 'orang tua' dalam kehidupan berjama'ah..
Wallahu a'lam.

Wednesday, October 29, 2008

KECELARUAN TENTANG USRAH

Ada orang berpandangan:

1. Usrah perlu diubah supaya sesuai dengan hala tuju jamaah selepas PRU 12
2. Usrah dah tidak relevan
3. Usrah tidak perlu formal..cukuplah cakap-cakap kat kedai makan, tepi padang bola dan sebagainya
4. Kena ganti usrah dengan pendekatan tarbiyyah yang lain…

Abi menjawab:
1. Apa yang perlu diubah? Rukun-rukunnya…silibus..metodolgi..atau apa? Sebenarnya usrah selama ini suddah cukup flexible untuk dilaksanakan menurut kesesuaian peringkat dan marhalah. Sekadar adjustment je. Sekadar kata kena ubah tapi tiada alternative pun tidak bagus jugak..
2. Konsep usrah ni bukan As Syahid Hassan Al Banna perkenalkan..tapi Sirah Ar Rasul menunjukkan Nabi SAW telah memulakannya sejak di Rumah Arqam Abi Arqam lagi. As Syahid sekadar mentajdidnya. Jadi tidak mungkin ianya tidak relevan dalam keadaan kita sendiri sedang meneruskan jejak perjuangan Nabi SAW.
3. Memang usrah kalau dilihat dari sudut sebuah kehidupan di mana-mana pun boleh buat usrah. Usrah kan keluarga. Namun sebuah keluarga ada pertemuan-pertemuan resminya..masa makan bersama-sama..solat berjamaah..pertemuan masa hari raya dan sebagainya..jadi takkan lah sekadar sembang-sembang tepi jalan boleh melahirkan fardul muslim..kena ada gak pertemuan yang resmi dan biarlah teratur sikit. Bukankah As Sof telah mengajar kita ( maksud ayat ): `Sesungguhnya Allah kasih orang-orang yang berjuang pada jalanNya dalam keadaan satu sof seolah-olah mereka tembok yang tersusun rapi’.....Maksudnya usrah kena ada sistem gak...
4. Nak buat apa ganti kalau yang usrah la ni pun... yang simple dan flexible pun, kita tak buat-buat gak lagi...

Monday, October 13, 2008

GARIS PANDUAN REKRUTMEN QIYADI

Alhamdulillah…satu GARIS PANDUAN REKRUTMEN QIYADI untuk kader-kader telah dapat dihasilkan. Jika berminat hubungi ABi…

ABUkum filLah

TSAQAFAH DAN MUWASOFAT NUQABA'

Penguasaan nuqaba' terhadap cabang ilmu yang menjadi latar belakang dakwah dan tarbiyyah merupakan satu perkara yang amat penting dan menjadi landasan utama kepercayaan anggota usrah terhadap naqib mereka.

Para nuqaba mesti mengetahui dan meyakini bahawa apabila saf pimpinan memberikan tanggungjawab kepada mereka untuk mengetuai usrah, hal itu merupakan satu kepercayaan yang besar. Oleh itu mereka hendaklah memiliki keyakinan diri dan tidak teragak-agak untuk melaksanakan tanggungjawab itu.

Untuk itu mereka mesti mempunyai kekuatan tsaqafah dan keperibadian. Mereka mesti tidak boleh dikalahkan oleh tekanan keilmuan yang cetek, lantaran mereka sebenarnya telah memiliki ilmu. Mereka mesti menyedari bahawa bidang pengajian dan takhassus mereka sebenarnya boleh diolah untuk manfaat usrah dan dakwah. Oleh itu, mereka hendaklah mempelajari kemahiran dan teknik memanfaatkan kepakaran dalam bidang pengajian untuk kepentingan dakwah mereka.

TSAQAFAH NUQABA'

Berikut disenaraikan beberapa rujukan bagi membantu mengatasi masalah ketidakyakinan kepada diri sendiri untuk mengendalikan usrah.

Al-Qur'an ... Naqib hendaklah tahu bacaan al-Qur'an yang betul. Mereka hendaklah mengetahui hukum tajwid yang minimum. Mereka sendiri hendaklah khatam al-Qur'an sekurang-kurangnya dua kali setahun.

Tafsir al-Qur'an ... Naqib hendaklah mengetahui asas penghantar kepada al-Qur'an. Mereka bolehlah merujuk kepada buku Kunci Mengenal al-Qur'an tulisan Zulkifli Hj.Yusoff.
Mereka juga perlu merujuk buku-buku tafsir yang lengkap huraiannya terhadap isi al- Qur'an. Buku yang dicadangkan ialah Tafsir Al-Azhar oleh Allahyarham Hamka atau buku Abr Al-Athir karangan Ustaz Ahmad Sonhadji.

Al-Hadith ...Setidak-tidaknya mempelajari kitab Hadith 40. Naqib perlu mengetahui maklumat yang minimum tentang pengantar kepada ilmu al-hadith. Buku yang boleh dirujuk ialah Pengantar Ulum al-Hadith oleh Dr. Subhi Salih. Cuba merujuk setiap hadith kepada setiap kitab muktabar seperti Sunan Sittah. Kebanyakan buku ini telah diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu dan juga bahasa Inggeris.

Sirah Nabawi ... Naqib dapat meujuk Fiqh As-Sirah oleh Said Ramadhan al-Buti atau Fiqh Harakah oleh Abdul Hadi Awang. Juga buku terbaru TG Niks Abdul Aziz tentang Rasulullah SAW.

Aqidah ... Elakkan diri daripada membincangkan aspek akidah seperti ilmu kalam dan falsafah secara mendalam. Sebaliknya firqah-firqah atau mazhab dalam Islam hendaklah mereka ketahui.
Mereka boleh membuat rujukan kepada buku Aqidah Islamiyyah oleh Sayyid Sabiq atau buku Muqaddimah Aqidah Mukmin oleh Abdul Hadi Awang dan siri kitab-kitab aqidah ( Beriman..) yang ditulis oleh beliau.

Fiqh ... Mengetahui asas tarikh perkembangan hukum dalam Islam dan juga pengantar kepada ilmu fiqh. Sejarah Pembinaan Hukum oleh Dr. Mahmood Zuhdi Abd Majid boleh dijadikan bacaan Secara berterusan mempelajari kitab-kitab fiqh yang muktabar.

Tazkirah dan tazkiyyah an nafs ... Boleh rujuk kepada siri buku karangan Nik Abdul Aziz Nik Mat seperti Tazkiyyah Jiwa dan Nafsu, Air Mata di Mahsyar dan Mati: Satu Peringatan. Juga kitab Bidayatul Hidayah ( al Ghazali ).

Pembacaan terhadap sumber-sumber fiqh harakah merangkumi fiqh dakwah, fiqh tarbiyyah dan fiqh jihad dan siyasah mestilah dilakukan oleh para nuqaba.

Secara berterusan para nuqaba mestilah juga membaca akhbar harakah dan juga perkembangan politik semasa dari blog-blog yang tsiqah.

Apa-apa yang dinyatakan di atas merupakan sumber minimum yang seharusnya dikuasai oleh para nuqaba' bagi melancarkan perjalanan usrah mereka. Pada masa yang sama, mereka hendaklah memiliki penguasaan dalam bidang ilmu dan alat yang lain seperti kenderaan dan ICT.

MUWASOFAT (CIRI-CIRI) NUQABA’

1. Mempunyai kadar minima tsaqafah nuqaba dan sentiasa mempertingkatkannya.
2. Memiliki keperibadian(syakhsiyyah) nuqaba' dan boleh menjadi qudwah yang baik.
- ibadah fardi
- akhlaq dan keterampilan
- public relationship (PR) yang baik
- interpersonal skill
3. Ada kemahiran tarbawiyah dan da'wiyyah:
- usul dan tarkiz tarbawiyyah
- usul dakwah
- isti'ab dakwah
- pengendalian usrah berkesan
4. Ada kemahiran qiyadiyyah.
- menguasai ahli dengan wahdatul fikr dan amal
5. Ada kemahiran jama'iyyah.
- amal jama’iy
- amal ijtima’iy
6. Ada kemahiran tanzimiyyah.
- pengurusan organisasi

Kelihatannya begitu sukar untuk mencari nuqaba’ yang memiliki ciri-ciri di atas. Namun itulah hakikat yang perlu dimengerti oleh mereka. Justeru itu, rekrumen nuqaba adalah satu ‘core business’ yang perlu diambil berat oleh jamaah.

Wallahu a’lam.

Sunday, July 27, 2008

Para Tentera Badar Radhiyallahu 'anhum

Mereka adalah para lelaki perwira yang turut dalam perang Badar Kubra. Rasulullah Sholallahu ‘alaihi wasallam mengatakan tentang mereka dalam do’anya kepada Allah saat perang Badar: “Ya Allah, jika kelompok manusia ini sampai binasa hari ini, maka Engkau tidak akan disembah lagi di permukaan bumi” ….. menyebut nama-nama mereka ada barokahnya dan menamakan anak-anak kita dengan nama-nama mereka ada barokahnya.

A. Dari Golongan Muhajirin

a. Dari Bani Hasyim dan Muthalib bin Abdu Manaf
Muhammad Rasulullah Sholallahu ‘alaihi wasallam penghulu para panglima dan panglimanya para pemimpin Islam.
Hamzah bin Abdul Muthalib, singa A!lah dan singa Rasul-Nya paman Nabi Sholallahu ‘alaihi wasallam.
Ali bin Abi Thalib, putra paman Rasulullah Sholallahu ‘alaihi wasallam.
Zaid bin Haritsah al-Kalbi, maula Rasulullah Sholallahu ‘alaihi wasallam.
Abu Martsad Al-Ghanawi, sekutu Hamzah.
Martsad bin Abi Martsad AI-Ghanawi sekutu Hamzah.
Anasah, maula Rasulullah Sholallahu ‘alaihi wasallam (dari Habsyi).
Abu Kabtsah, maula Rasulullah Sholallahu ‘alaihi wasallam (dari Habsyi).
Ubaidah bin Harits bin Abdul Muthalib.
Thufail bin Harits bin Abdul Muthalib.
Hushain bin Harits bin Abdul Muthalib.
Misthih bin ‘Utsatsah bin Abdul Muthalib.

b. Dari Bani Abdu Syamsy bin Abdu Manaf
Utsman bin ‘Affan
Abu Hudzaifah bin ‘Utbah bin Rabi’ah
Salim Maula Abu Hudzaifah
Shubaih, maula Abul ‘Ashi bin Umayyah
Abdullah bin Jahsy
Sinan bin Mihsin
Ukatsah bin Mihshin
Abu Sinan bin Mihshin
Sinan bin Abu Sinan
Syuja’ bin Wahb
‘Uqbah bin Wahb
Yazid bin Ruqaisy
Muhriz bin Nadhlah
Rabi’ah bin Aktsam
Tsaqfu dari Bani Sulaim
Malik dari Bani Sulaim
Mudlij, dari Bani Sulaim
Abu Makhsya Suwaid bin Makhsya Ath-Tha’I

c. Dari Bani Naufal bin Abdu Manaf bin Qushay
Utbah bin Ghazwan
Khabbab, maula ‘Utbah bin Ghazwan

d. Dari Bani Asad bin Abdul ‘Uzza bin Qushay
Zubair bin ‘Awwam
Hathib bin Abu Balta’ah AI-Lakhmi (sekutu)
Sa’ad Al-Kalbi, maula Hathib
Dari Abduddar bin Qushay bin Kilab
Mush’ab bin Umair bin Hasyim bin Abdu Manaf bin Abduddar
Suwaibath bin Sa’ad bin Harmalah
Dari Bani Zuhrah bin Kilab bin Murrah
Abdurrahman bin Auf
Sa’ad bin Abi Waqqash
Umair bin Abi Waqqash
Miqdad bin Amru (sekutu)
Abdullah bin Mas’ud (sekutu)
Mas’ud bin Rabi’ah (sekutu)
Dzu Syimalain Umair bin Amru (sekutu)
Khabbab bin Arat At-Tamimi (sekutu)

e. Dari Bani Taim bin Murrah
Abu Bakar Ash-Shiddiq
Thalhah bin Ubaidullah
Bilal bin Rabah (maula Abu Bakar)
Amir bin Fuhairah (maula Abu Bakar)
Shuhaib bin Sinan bin Namr bin Qasith (sekutu Bani Jud’an, dia adalah Shuhaib Ar-Rumi)

f. Dari Bani Makhzum
Abu Salamah bin Abdul Asad
Syimas, namanya adalah Utsman bin Utsman Asy-Syarid
Arqam bin Abil Arqam
Ammar bin Yasir Al-Anasi (maula Fihr)
Mu’attib bin Auf AI-Khuza’i (maula mereka)

g. Dari Bani Adi bin Ka’ab
Umar bin Khatthab
Zaid bin Khatthab
Amru bin Suraqah
Abdullah bin Suraqah
Sa’id bin Zaid bin Amru
Mihja’, maula Umar bin Khatthab
Waqid bin Abdullah At-Tamimi (sekutu)
Khaula bin Abi Khaula Al-’Ijli (sekutu)
Malik bin Abi Khaula Al-’Ijli (sekutu)
Amir bin Rabi’ah Al-Unzi (sekutu)
Amir bin Bukair (sekutu)
Aqil bin Bukair (sekutu)
Khalid bin Bukair (sekutu)
Iyas bin Bukair (sekutu)

h. Dari Bani Jumlah
Utsman bin Mazh’un
Qudamah bin Mazh’un
Abdullah bin Mazh’un
As-Sa’ib bin Utsman bin Mazh’un
Ma’mar bin Harits

i. Dari sekutu Bani Sahm
Khunais bin Hudzafah

j. Dari-sekutu Bani Amir bin Luay bin Ghalib bin Fihr
Abu Sabrah bin Abi Ruhm
Abdullah bin Makhramah
Abdullah bin Suhail bin Amru
Wahab bin Sa’ad bin Abi Syarh
Hathib bin Amru
Umair bin Auf, maula Suhail bin Amru
Sa’ad bin Khaulah (sekutu)

k. Dari Bani Harits bin Fihr
Abu Ubaidah Amir bin Jarah
Amru bin Harits
Suhail bin Wahab bin Rabi’ah
Shafwan bin Wahab
Amru bin Abi Syarh bin Rabi’ah

B. Dari golongan Anshar

I. Aus
a. Dari Bani Haritsah, kemudian dari Bani Amru bin Malik bin Aus, kemudian dari Bani Abdul Asyhal bin Jusyam
Sa’ad bin Mu’adz
Amru bin Mu’adz
Harits bin Aus
Harits bin Anas
Sa’ad bin Zaid bin Malik
Salamah bin Salamah bin Waqsy
‘Abbad bin Waqsy
Salamah bin Tsabit bin Waqsy
Rafi’ bin Yazid bin Kurz
Harits bin Khazmah bin Adi (sekutu)
Muhammad bin Maslamah AI-Khazraji (sekutu)
Salamah bin Aslam bin Harits (sekutu)
Abul Haitsam bin Tayyihan (sekutu)
Ubaid bin Tayihan (sekutu)
Abdullah bin Sahl (sekutu)

b. Dari Bani Zhafar, namanya Ka’ab bin Kahzraj bin Amru bin Malik bin Aus
Qatadah bin Nu’man bin Yazid
Ubaid bin Aus
Nashr bin Harits bin ‘Abdu
Mu’attib bin Ubaid
Abdullah bin Thariq Al-Balawi (sekutu)

c. Dari Bani Haritsah bin Harits bin Khazraj bin Amru bin Malik bin Aus
Mas’ud bin Sa’ad
Abu Abas Jabar bin Amru
Abu Burdah bin Niyyar, namanya Hani’ Al-Balawi (sekutu)

d. Dari Bani Auf bin Malik bin Aus, kemudian dari Bani Dhabi’ah bin Zaid bin Auf
‘Ashim bin Tsabit bin Abul Aqlah
Mu’attib bin Qusyair bin Mulail
Abu Mulail bin Az’ar bin Zaid
Umair bin Ma’bad bin Az’ar
Sahl bin Hunaif bin Wahib

e. Dari Bani Umayyah bin Zaid bin Auf
Abu Lubabah Basyir bin Abdul Mundzir
Mubasysyir bin Abdul Mundzir
Rifa’ah bin Abdul Mundzir
Sa’ad bin Ubaid bin Nu’man
Uwaim bin Sa’dah bin ‘Aisy
Rafi’ bin ‘Anjadah, ‘Anjadah adalah nama ibunya
Ubaidah bin Abu Ubaid
Tsa’labah bin Hathib

f. Dari Bani Ubaid bin Zaid bin Malik bin Auf
Unais bin Qatadah bin Rabi’ah
Ma’ni bin Adi Al-Balawi (sekutu)
Tsabit bin Akhram AI-Balawi (sekutu)
Zaid bin Aslam bin Tsa’labah Al-Balawi (sekutu)
Rib’i bin Rafi’ Al-Balawi (sekutu)
‘Ashim bin Adi Al-Balawi (sekutu)

g. Dari Bani Mu’awiyah bin Malik bin Auf bin Amru bin Auf
Jabru bin Atik
Malik bin Numailah Al-Mazani (sekutu)
Nu’man bin ‘Ashar Al-Balawi (sekutu)

h. Dari Bani Tsa’labah bin Amru bin Auf bin Malik
Abdullah bin Jubair
Ashim bin Qais bin Tsabit bin Nu’man
Abu Dhayyah bin Tsabit bin Nu’man
Abu Hayyah bin Tsabit bin Nu’man
Salim bin Umar bin Tsabit
Harits bin Numan bin Umayyah
Khawwat bin Jubair bin Nu’man

i. Dari Bani Jahjaba bin Kulfah bin Auf bin Malik
Mundzir bin Muhammad bin ‘Uqbah
Abu ‘Aqil bin Abdullah bin Tsa’labah Al-Balawi (sekutu)

j. Dari Bani Amra’ul Qais bin Malik bin Aus; kemudian dari Bani Ghanam ­bin As-Salam bin Amru’ul Qais bin Malik bin Aus
Sa’ad bin Khaitsamah
Mundzir bin Qudamah bin ‘Arfajah
Harits bin ‘Arfajah
Tamim, maula Sa’ad bin Khaitsamah

II. Khazraj
a. Dari Khazraj bin Harits; kemudian dari Bani Harits, kemudian Amra’ul Qais bin Malik bin Tsa’labah bin Ka’ab bin Khazraj bin Harits bin Khazraj bin Haritsah
Kharijah bin Zaid bin Abu Zuhair
Sa’ad bin Rabi’ bin ‘Amru
Abdullah bin Rawahah
Khallad bin Suwaid bin Tsa’labah

b. Dari Bani Zaid bin Malik saudara Amraul Qais bin Malik bin Tsa’labah
Basyir bin Sa’ad bin Tsa’labah
Simak bin Sa’ad bin Tsa’labah

c. Dari Bani Adi bin Ka’ab bin Khazraj bin Harits bin Khazraj
Subai’ bin Qais bin ‘Aisyah
‘Abbad bin Qais bin ‘Aisyah
Abdullah bin ‘Absu

d. Dari Bani Ahmad bin Haritsah bin Tsa’labah bin Ka’ab bin Khazraj bin Harits bin Khazraj
Yazid bin Harits bin Qais (dipanggil dengan sebutan Fus-ham)

e. Dari Bani Jusya dan Zaid bin Harits bin Khazraj
Khubaib bin Isaf bin ‘Atabah
Abdullah bin Zaid bin Tsa’labah
Huraits bin Zaid bin Tsa’labah
Sufyan bin Bisyr bin Amru

f. Dari Bani Judarah bin Auf bin Harits bin Khazraj
Tamim bin Ba’ar bin Qais
Abdullah bin Umair
Zaid bin Marin bin Qais
Abdullah bin ‘Urfuthah

g. Dari Bani Abjar, mereka adalah Bani Judran bin Jauf bin Harits bin Khazraj
Abdullah bin Rabi’ bin Qais

h. Dari Bani Auf bin Khazraj, kemudian dari Bani Usaid bin Malik bin Salim bin Ghanam bin Auf bin Khazraj
Abdullah bin Abdullah bin Ubay bin Salul
Aus bin Khaula bin Abdullah

i. Dari Bani Jaz’u bin Adi bin Malik bin Salim dan Bani Tsa’labah bin Malik
Zaid bin Wadi’ah bin Amru
‘Uqbah bin Wahab bin Kaladah (sekutu)
Rifa’ah bin Amru bin Amru bin Zaid
Amir bin Salamah (sekutu dari Yaman)
Abu Khamishah Ma’bad bin ‘Abbad bin Qusyair
Amir bin Bukair (sekutu)

j. Dari Bani Salim bin Auf bin Amru bin Auf bin Khazraj, kemudian dari ­Bani ‘Ajlan bin Zaid bin Ghanam bin Salim
Naufal bin Abdullah bin Nadhlah bin Malik bin ‘Ajlan
‘Utbah bin Malik bin Amru bin ‘Ajlan

k. Dari Bani Ashram bin Fihr bin Tsa’labah bin Ghanam bin Salim bin Auf bin Khazraj
Ubadah bin Shamit
Aus bin Shamit

l. Dari Bani Da’du bin Fihr bin Tsa’labah bin Ghanam
Nu’man bin Malik bin Tsa’labah bin Da’du

m. Dari Banu Qarbus bin Ghanam bin Uayyah bin Laudzan bin Salim
Tsabit bin Hazzal bin Amru bin Qarbus

n. Dari Bani Mirdhakhah dan Amru bin Ghanam bin Umayyah bin Laudzan
Malik bin Dukhsyam bin Mirdhakhah
Rabi’ bin Iyas bin Amru bin Ghanam bin Umayyah bin Laudzan
Waraqah bin Iyas bin Ghanam
Amru bin Iyas (sekutu dari Yaman)
Mujadzdzar bin Ziyad bin Amru AI-Balawi (sekutu)
Ubadah bin Khasykhasy (sekutu)
Nahhab bin Tsa’labah bin Khazamah bin Ashram (sekutu)
Abdullah bin Tsa’labah bin Khazamah bin Ashram
‘Utbah bin Rabi’ah bin Khalid bin Mu’awiyah AI-Bahrani (sekutu)

o. Dari Bani Ka’ab bin Khazraj kemudian dari Bani Sa’idah bin Ka’ab bin Khazraj, kemudian dari Bani Tsa’labah bin Khazraj bin Sa’idah
Abu Dujanah Simak bin Kharasyah
Mundzir bin Amru bin Khunais

p. Dari Bani Amru bin Khazraj bin Sa’idah
Abu Usaid Malik bin Rabi’ah bin Badan
Malik bin Mas’ud bin Badan

q. Dari Bani Tharif bin Khazraj bin Sa’idah
Abdu Rabbihi bin Haqqu bin Aus
Ka’ab bin Himar AI-Juhani (sekutu)
Dhamrah bin Amru
Ziyad bin Amru
Basbas bin Amru
Abdullah bin Amir AI-Balawi

r. Dari Bani Jusyam bin Khazraj, kemudian dari Bani Salimah bin Sa’ad bin Ali bin Asad bin Saridah bin Yazid bin Jusyam 198 Khisyay bin Shimmah bin Amru bin Jamuh.
Hubab bin Mundzir bin Jamuh
Umair bin Humam bin Jamuh
Tamim, maula Khirasy bin Shimmah
Abdullah bin Amru bin Haram
Mu’adz bin Amru bin Jamuh
Mu’awwidz bin Amru bin Jamuh
Khallad bin Amru bin Jamuh
‘Uqbah bin Amir bin Nabi bin Zaid bin Haram
Habib bin Aswad (maula mereka)
Tsabit bin Jidz’u
Umair bin Harits bin Labdah
Bisyr bin Barra’ bin Ma’rur
Thufail bin Nu’man bin Khansa’
Sinan bin Shaifi bin Shakhr bin Khansa’
Abdullah bin Jaddu bin Qais bin Shakhr bin Khansa’
‘Utbah bin Abdullah bin Shakr bin Khansa’
Jabbar bin Umayyah bin Shakhr bin Khansa’
Kharijah bin Humayyir AI-Asyja’i (sekutu)
Abdullah bin Humayyir AI-Asyja’i (sekutu)
Yazid bin Mundzir bin Sarhu bin Khunnas
Ma’qil bin Mundzir bin Sarhu
Abdullah bin Nu’man bin Baldumah
Dhahhak bin Haritsah bin Zaid
Sawad bin Raznu bin Zaid
Ma’bad bin Qais bin Shakhr bin Haram
Abdullah bin Qais bin Shakhr bin Haram
Abdullah bin Abdu Manaf bin Nu’man bin Sinan
Jabir bin Abdullah bin Ri’ab
Khulaidah bin Qais bin Nu’man
Nu’man bin Yasar (maula mereka)
Abul Mundzir bin Yazid bin Amir bin Hadidah
Quthbah bin Amir bin Hadidah
Sulaim bin Amru bin Hadidah
‘Antarah, maula Quthbah bin Amir bin Hadidah, dan dia dari Bani Sulaim, kemudian dari Bani Dzakwan
‘Absu bin Amir bin ‘Adi
Abul Yasar Ka’ab bin Amru bin ‘Abbad
Sahl bin Qais bin Abu Ka’ab bin Qain
Amru bin Thalq bin Zaid bin Umayyah bin Sinan

s. Dari Bani Uday bin Sa’ad, saudara Salimah bin Sa’ad
Mu’adz bin Jabal bin Amru bin Aus bin ‘Aidz

t. Dari Bani Zuraiq bin Haritsah bin Ghadhal bin Juzyam bin Khazraj
Qais bin Mihshan bin Khaid
Abu Khalil Harits bin Qais bin Khalid
Jubair bin Iyas bin Khalid
Abu Ubadah Sa’ad bin Utsman bin Khaladah
‘Uqbah bin Utsman bin Khaladah
Ubadah bin Qais bin Amir bin Khalid
As’ad bin Yazid bin Fakih
Fakih bin Fisyr bin Fakih
Dzakwan bin ‘Abdu Qais bin Khaladah
Mu’adz bin Ma’ish bin Qais bin Khaladah
‘Aidz bin Ma’ish bin Qais bin Khaladah
Mas’ud bin Qais bin Khaladah
Rifa’ah bin Rafi’ bin ‘Ajlan
Khallad bin Rafi’ bin ‘Ajlan
Ubaid bin Yasid bin Amir bin ‘Ajlan
Ziyad bin Lubaid bin Tsa’labah bin Sinan
Khalid bin Qais bin ‘Ajlan
Rujailah bin Tsa’labah bin Khalid
‘Athiyah bin Nuwairah bin Amir
Khalifah bin Adi bin Amru
Rafi’ bin Mu’alla bin Laudzan

u. Dari bani Amru bin Khazraj bin Najjar
Abu Ayyub bin Khalid bin Zaid AI-Anshari
Tsabit bin Khalid bin Nu’man
Umarah bin Hazm bin Zaid
Suraqah bin Ka’ab bin Abdul ‘Uzza
Suhail bin Rafi’ bin Abu Amru
Adi bin Abu Za’ba’ AI-Juhani (sekutu)
Mas’ud bin Aus bin Zaid bin Ashram bin Zaid
Abu Khuzaimah bin Aus bin Zaid
Rafi’ bin Harits bin Sawad bin Zaid

v. Dari Bani Sawad bin Malik bin Ghanam
Auf bin Harits bin Rifa’ah
Mu’awwadz bin Harits bin Rifa’ah
Mu’adz bin Harits bin Rifa’ah
Nu’man bin Amru bin Rifa’ah
Abdullah bin Qais bin Khalid bin Khaladah
‘Ishmah AI-Asyja’i (sekutu)
Wadi’ah bin ‘Amru AI-Juhani (sekutu)
Tsabit bin Amru bin Zaid bin Adi
Tsa’labah bin Amru bin Mihshan
Sahl bin Atik bin Nu’man
Harits bin Shimmah bin Amru bin Atik

w. Dari Bani Mu’awiyah bin Amru bin Malik bin Najjar
Ubay bin Ka’ab bin Qais
Anas bin Mu’adz bin Anas bin Qais

x. Dari Bani ‘Adi bin ‘Amru bin Malik bin Najjar
Aus bin Tsabit bin Mundzir bin Haram
Abu Syeikh bin Ubay bin Tsabit bin Mundzir bin Hamra
Abu Thalhah Zaid bin Sahl bin Aswad bin Haram
Abu Syeikh Ubay bin Tsabit, saudara Hassan

y. Dari Bani ‘Adi bin Najjar
Haritsah bin Suraqah bin Harits
Amru bin Tsa’labah bin Wahab bin Adi
Salith bin Qais bin Amru bin Atik
Abu Salith Usairah bin Amru, dia adalah Abu Kharijah
Tsabit bin Khansa’ bin Amru bin Malik
Amir bin Umayyah bin Zaid bin Has-has
Muhriz bin Amir bin Malik
Sawad bin Ghaziyyah bin Uhayyib AI-Balawi
Abu Zaid Qais bin Sakan
Abul A’war bin Harits bin Zhalim
Sulaim bin Milhan
Haram bin Milhan, dia adalah Malik bin Khalid

z. Dari Bani Mazin bin Najjar
Qais bin Abu Sha’sha’ah
Abdullah bin Ka’ab bin Amru
‘Ishmah AI-Asadi (sekutu)
Abu Dawud Umair bin Amir bin Malik
Suraqah bin Amru bin ‘Athiyah
Qais bin Mukhallid bin Tsa’labah bin Shakhr
aa. Dari Bani Dinar bin Najjar
Nu’man bin ‘Abdu Amru bin Mas’ud
Dhahhak bin ‘Abdu Amru
Sulaim bin Harits bin Tsa’labah
Jabir bin Khalid bin Mas’ud
Sa’ad bin Suhail bin ‘Abdu Asyhal bin Dinar
ab. Dari Bani Oais bin Malik bin Ka’ab bin Haritsah bin Dinar bin Najjar
Ka’ab bin Zaid bin Qais
Yuhyar bin Yuhyar AI-’Abasi (sekutu)

Mereka-mereka yang disebut ikut pula dalam perang Badar:
‘Itban bin Malik bin Amru AI-’Ajlan bin Zaid bin Ghanam dari Khazraj
‘Ishmah bin Hushain bin Wabarah, anak saudara ‘Itban dari Khazraj
Hilal bin Mu’alla AI-Khazraji
Shalih bin Syuqrat, bujang Rasulullah Sholallahu ‘alaihi wasallam

Catatan-catatan:

Jumlah ahli Badar adalah 313 orang, yang benar-benar ikut di antara mereka hanya 305 orang saja, sedangkan 8 orang yang lain tidak ikut serta karena ada udzur; Rasulullah Sholallahu ‘alaihi wasallam sendiri memberikan bagian saham kepada mereka ­dari ghonimah yang berhasil direbut dari tangan kaum musyrikin Quraisy, ­mereka adalah:
Dari Golongan Muhajirin:
‘Utsman bin ‘Affan, beliau memerintah ‘Utsman supaya menunggui isterinya, Ruqayyah putri Rasulullah Sholallahu ‘alaihi wasallam yang sedang sakit. Dan ‘Utman menungguinya sampai isterinya meninggal dunia.
Thalhah bin ‘Ubaidullah.
Sa’id bin Zaid.
Rasulullah Sholallahu ‘alaihi wasallam mengirim dua orang ini (Thalhah bin Ubaidillah dan Sa’id bin Zaid) untuk mencari- cari informasi tentang kafilah dagang Quraisy.
Dari Golongan Anshar:
Abu Lubabah bin Abdul Mundzir, beliau menunjuknya sebagai wakilnya di Madinah.
‘Ashim bin Adi AI-’Ajlani, beliau menunjuknya sebagai wakilnya atas penduduk ‘Aliyah.
Harits bin Hathib AI-Amari, beliau mengembalikannya dari Rauha’ ke Bani Amru bin Auf lantaran beliau mendengar berita yang tidak mengenakkan tentang mereka.
Harits bin Shimmah.
Khawwat bin Jubair.
[Sumber: Rasulullah Sang Panglima (Terjemahan dari Ar-Rasuul Al-Qooid, Penulis: Mahmud Syeit Khatthab). Sumber Artikel: http://kisahislam.com)

Kisah Intelligence Dalam Ayat 217-218 Al Baqarah

Maksud ayat :

“Mereka bertanya kepadamu tentang berperang pada bulan haram. Katakanlah: "Berperang dalam bulan itu adalah dosa besar; tetapi menghalangi manusia dari jalan Allah, kafir kepada Allah, menghalangi orang masuk Masjidil Haram dan mengusir penduduknya dari sekitarnya, lebih besar dosanya di sisi Allah dan berbuat fitnah lebih besar dosanya dari pada membunuh. Mereka tidak henti-hentinya memerangi kamu sampai mereka dapat mengembalikan kamu dari agamamu kepada kekafiran, seandainya mereka sanggup. Barang siapa yang murtad diantara kamu dari agamanya, lalu dia mati dalam kekafiran, maka mereka itulah yang sia-sia amalannya di dunia dan di akhirat, dan mereka itulah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya. Sesungguhnya orang-orang yang beriman, orang-orang yang berhijrah dan berjihad di jalan Allah, mereka itu mengharapkan rahmat Allah dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.."

Di kalangan bangsa Arab semenjak zaman Nabi Ibrahim AS, sudah menjadi hal yang umum, di dalam empat bulan dalam setahun, perang adalah dilarang. Islam menerima tradisi dan kebiasaan baik itu dan melarang perang dalam empat bulan hijriyah qamariyah yaitu bulan Rajab, Dzul'Qa'dah, Dzul Hijjah dan Muharram. Adapun mengenai ayat ini di dalam sejarah disebutkan bahwa sebelum perang Badar, Rasul SAW mengirim satu pasukan berjumlah lapan orang dari muhajirin dipimpin oleh Abdullah b Jahsy , pergi ke perbatasan Mekkah untuk mencari-cari informasi tentang keadaan musuh. Di tengah perjalanan, mereka bertembung dengan kafilah Qurays yang mana salah seorang dari mereka adalah pemuka kafir. Iaitu Amru ibnu Hadhrami.

Para delegasi Rasul tadi walaupun menyedari bahwa mereka sedang berada di penghujung bulan haram ( Rejab ), bertindak menyerang orang-orang kafir tersebut dan membunuh si pemuka kafir tadi. Kemudian mereka membawa pampasan perang dan dua orang tawanan ke sisi Rasul. Rasul SAW marah dengan tindakan mereka itu dan bersabda: "Aku tidak memerintahkan kalian untuk menyerang mereka, tambahan di bulan haram, maka dari itu, Rasul SAW tidak mau menerima pampasan perang dan tawanan yang mereka bawa. Dan Muslimin yang lainpun mencela tindakan mereka. Pihak musuh mengeksploitasi dari peluang ini dan membuat propaganda bahwa ‘ Muhammad menghalalkan perang dan penumpahan darah serta penawanan di bulan-bulan haram’ dan mendukung Muslimin untuk melakukan tindakan ini.

Di balik propaganda musuh, ayat ini selanjutnya turun, dan mengingatkan noktah penting ini, bahwa biar pun perang di bulan haram adalah perbuatan terlarang dan dosa, namun tindakan itu berlangsung tanpa keizinan Rasul SAW dan keadaan itu terlalu kritikal bagi pemimpin Muslimin, sementara gangguan dan siksaan terhadap Muslimin oleh orang-orang Kafir dan pengusiran mereka dari rumah serta penutupan rumah Allah terhadap kaum Muslimin bukan saja beberapa bulan melainkan berlaku berterus-terusan sepanjang tahun. Selanjutnya ayat tadi mengingatkan Muslimin agar berwaspada dan janganlah berpikir bahwa mereka akan melepaskan golongan Muslimin, melainkan mereka itu terus berupaya untuk menjauhkan Muslimin dari Islam dan perjuangannya. Maka ketahuilah bahwa barang siapa yang melepaskan imannya, maka kehidupannya di dunia akan binasa, demikian juga di akhirat nanti, akan berada di barisan orang-orang Jahannam. Dari sudut yang lain, disebabkan Abdullah bin Jahsy dan pasukannya adalah bertindak dengan ikhlas kerana Allah dan mereka juga berhijrah dan berjihad juga keranaNya, bukan untuk tujuan duniawi, maka Allah SWT mengampuni dosa-dosa mereka dan turunlah ayat 218 yang menyatakan bahwa mereka itu telah diampuni dan dirahmati Allah SWT.




Dari dua ayat ini, dapat diambil pengajaran:

1. Hendaknya kita senantiasa berwaspada dengan tindak-tanduk kita, supaya musuh tidak dapat mengeksploitasikan kesalahan kita sebagai alasan.

2.Dalam menghukum kita harus berdasarkan realisti, bukannya melihat persoalan dari sisi lahiriyahnya saja, kita harus melihat akar persoalan, bukannya ranting dan daunnya. Seorang yang berniat melakukan tindakan makar dan fitnah, pada dzahirnya, ia tidak membunuh seseorang, akan tetapi, fitnahnya tadi seringkali membangkitkan pertikaian berdarah dan akhirnya konflik berdarah antara kelompok. Oleh karena itulah, Al-Quran menyatakan bahwa bahaya fitnah itu lebih kejam dari pembunuhan.

3.Qiyadah mestilah sentiasa peka dan bijaksana dalam mengambil tindakan terutama bila mana berdepan dengan keadaan yang kritikal.

4.Iman dan keikhlasan mestilah mendasari kerja-kerja jihad agar Allah SWT akan memayungi segala tindakan jihad dalam rahmat dan inayahNya.

5.Peristiwa yang menjadi latarbelakang ayat ini memberi satu tasawwur betapa sirah perjuangan Islam memerlukan gerakan intelligence mendasari gerakkerja jihad dan perjuangannya.

Sunday, July 06, 2008

KEPIMPINAN DALAM BERORGANISASI

1.0 MUQADDIMAH

Kepimpinan dan organisasi (tanzim) merupakan dua unsur penting di dalam menentukan kekuatan Harakah Islamiyyah. Tanpa keduanya, harakah akan berjalan seperti seorang yang buta kehilangan tongkat.
Kejayaan organisasi di dalam menjalankan tugas dan mencapai matlamatnya bergantung kepada kepimpinannya yang bijak dan cekap. Namun kepimpinan bijak dan cekap tidak dapat berjalan sendiri tanpa organisasi yang baik dan teratur. Maka kedua-duanya sentiasa saling memerlukan dan saling bergantungan.
Oleh itu, untuk menghasilkan kepimpinan dan organisasi yang berjaya, maka titik tolaknya mestilah dari kefahaman tentang keduanya secara jelas dan teratur.


2.0 LATARBELAKANG

PAS sebagai Harakah Islamiyyah memerlukan kepada kepimpinan dan organisasi yang baik dan tersusun. Pengalaman perjalanannya telah cukup memberikan iktibar di dalam persoalan tersebut. Bahkan antara perkembangan mutakhir yang sering berlegar di kalangan ahli-ahli PAS ialah persoalan kepimpinan dan organisasi.
Oleh itu, kertas kerja ini ditulis untuk membantu ahli-ahli harakah di dalam memahami serba sedikit kepimpinan dan peranannya di dalam pengendalian organisasi agar ianya akan dapat dihayati sebaik-baiknya dalam konteks perjuangan kini.


3.0 KEPIMPINAN DAN ORGANISASI

Kepimpinan ialah suatu proses muamalah antara diri pemimpin dengan pengikut di dalam membimbing, menggerak, mengawal, mengarah serta mencapai sesuatu matlamat tertentu dengan kaedah-kaedah tertentu. Oleh itu, kepimpinan memerlukan :

i- Pemimpin dan pengikut
ii- Peranan pemimpin yang bergantung kepada keadaan dan matlamat kumpulan (jama’ie)
iii- Kebolehan di dalam fungsi mendidik, menolong, bertanggungjawab, menggerak, mengawal, mengawasi, mempengaruhi, merancang dan sebagainya yang merupakan keperluan-keperluan di dalam mencapai matlamat kepimpinan.

Tegasnya, kepimpinan adalah satu proses pengantaraan yang rumit antara peribadi pimpinan, harapan pengikut, keadaan persekitaran serta rangkaian matlamat yang hendak dituju.

Asal perkataan organisasi ialah ‘organ’ yang menggambarkan suatu rangkaian kerjasama di antara individu-individu di dalam melaksananakan sesuatu kerja untuk mencapai matlamat-matlamat tertentu. Sebagai contohnya, tubuh manusia yang mana penerusan hidupnya bergantung kepada kerjasama, peranan fungsi dan tindakan anggota-anggota yang berlainan tetapi saling bergantungan.
Begitulah di dalam sebuah organisasi, ianya terdiri daripada bahagian atau faktor yang dibentuk, dilantik, atau dipilih bagi merancang, mentadbir, atau menguruskan bagi menggerakkan organisasi tersebut ke arah matlamat yang dipersetujui. Di mana setiap bahagian dan pemegang jawatan mempunyai peranan dan tugas masing-masing. Dengan itu, setiap pemegang jawatan hendaklah sentiasa saling berhubungan, bekerjasama, tolong-menolong, membuat keputusan, dan bertindak bersama bagi menjayakan cita-cita oganisasi.
Maka dapatlah dilihat bahawa peranan kepimpinan di dalam pengendalian organisasi sebagai suatu jalin-hubung yang erat antara dua unsur itu dan ianya bersifat dua hala.


4.0 SYARAT DAN KEPERLUAN DI DALAM PENGENDALIAN ORGANISASI

4.1 Sifat Pemimpin

Sebagai pemimpin sebuah organisasi, sifat-sifat pemimpin yang diperlukan boleh dibahagikan kepada 4 kategori sifat:
i- Keperibadian
ii- Kebolehan tadbir
iii- Kebolehan membuat persepsi
iv- Kebolehan komunikasi dan interaksi

Keperibadian

Sifat asasi yang semestinya ada seperti ikhlas, amanah, benar, bijak dan sebagainya. (Sila rujuk buku : Jalan Dakwah antara Qiyadah dan Jundiyyah oleh al-Ustaz Mustafa Mahsyur ; Pustaka Ikhwan)

Kebolehan Tadbir

i- Mempunyai kemampuan di dalam mengadakan kajian dan penyelidikan di dalam perkara-perkara yang mempunyai hubungan erat dengan organisasi.

ii- Mempunyai kemampuan di dalam membuat perancangan. Berdasarkan hasil kajian, dibuat program jangka pendek dan jangka penjang bagi mencapai tujuan organisasi.

iii- Mempunyai kemampuan membuat penyusunan, kerangka kerja, dan pembahagian kerja serta bahagian-bahagian organisasi sebagai saluran melaksanakan perancangan.

iv- Mempunyai kemampuan di dalam motivasi, memberikan arahan dan perintah pada saluran jentera organisasi bagi memastikan kegiatan organisasi berjalan sesuai dengan perancangan.

v- Mempunyai kemampuan penyelarasan, di mana bermacam-macam kegiatan diselaraskan sehingga tercapai kerjasama dan persefahaman.

vi- Mempunyai kemampuan pengawasan, di mana semua kegiatan diawasi dan dibetulkan supaya berjalan sesuai dengan garis-garis yang ditetapkan.

vii- Mempunyai kemampuan perhubungan supaya wujudnya hubungan terus-menerus dan dua hala antara pemimpin dan badan-badan organisasi sehinggalah kepada anggota organisasi.

Kebolehan Membuat Persepsi

Kebolehan ini menjadikan seorang pemimpin itu dapat mengesan permasalahan yang timbul, diatur dan difahami, sehingga membolehkan proses penyelesaian dapat dibuat dengan mudah. Kebolehan ini juga dapat menjadikan pemimpin itu menterjemahkan suasana dan sekitaran yang wujud sehingga ia dapat mengatur pendekatan dan uslub yang mahu digunakan di dalam perjuangan. Juga seorang pemimpin mestilah mempunyai vision (pandangan) yang jauh kehadapan.

Kebolehan Komunikasi dan Interaksi

Kebolehan ini termasuklah di dalam berkomunikasi dengan pengikut dan bukan pengikut (interpersonal) khususnya secara lisan kerana kebolehan ini penting di dalam mempengaruhi pemikiran dan tindak tanduk orang lain.


4.2 Syarat-syarat Pengendalian organisasi

i- Perkara-perkara yang perlu diketahui

- Mengenalpasti jenis organisasi yang dipimpin. Ini akan menentukan bentuk dan jenis tugas, peranan, tanggungjawab, matlamat dan pendekatan yang perlu dilakukan.

- Mengetahui tentang sejarah serta matlamat penubuhan organisasi juga misi yang hendak dicapai. Ini adalah supaya setiap perancangan dan pelaksanaan tidak akan terkeluar daripada matlamat atau misi yang terbentuk dan yang telah dipersetujui bersama.

- Mengenal dan menghayati peranan, taraf kedudukan serta bidang tugas bagi jawatan yang disandang. Juga mengambil tahu tentang bidang-bidang tugas yang lain supaya semangat kerjasama antara jawatankuasa dapat diwujudkan.

- Mengetahui dan memahami perkembangan peraturan, perlembagaan atau syarat-syarat yang dikenakan kepada organisasi. Dengan itu tindakan-tindakan yang boleh bertentangan dan menjejaskan organisasi dapat dielakkan.

- Mempelajari dan memahami cara untuk membuat projek atau program/ aktiviti sama ada dari segi perancangan atau pelaksanaan.

- Mengetahui, memahami atau mempelajari asas-asas pengurusan pentadbiran seperti cara-cara mendraf surat-surat rasmi, protokol di dalam surat-menyurat, mesyuarat atau majlis-majlis rasmi, membuat kertas kerja, laporan, mendraf minit mesyuarat, mengendalikan mesyuarat, membuat penyata tahunan, sistem fail dan sebagainya.

ii- Perkara-perkara yang perlu dilakukan

- Mengadakan perbincangan, perjumpaan atau pertemuan dan mesyuarat dari masa ke semasa bagi membincangkan mengenai perancangan, pentadbiran dan masalah yang dihadapi.

- Membahagikan bidang tugas berasaskan jawatan yang dibentuk atau dilantik.

- Mendapatkan nasihat, bimbingan atau panduan dari bekas pemegang-pemegang jawatan sebagai orang-orang yang berpengalaman di dalam pentadbiran.

- Membuka dan menyemak kembali semua fail-fail organisasi yang lalu. Ini bertujuan bagi mempelajari proses atau cara bagi pengendalian organisasi disamping menyemak segala masalah, kelemahan, dan kekurangan yang dialami oleh pimpinan yang lepas untuk dibuat iktibar.

- Memastikan kelengkapan pejabat atau pentadbiran seperti alatulis mencukupi.

- Melantik AJK kecil sebagai pembantu pengurusan, pentadbiran atau program dan sebagai pelapis untuk memimpin organisasi pada masa-masa akan datang

- Mengadakan taklimat-taklimat khas kepada semua AJK mengenai matlamat dan misi organisasi serta program-program yang hendak diadakan.

- Mengadakan mesyuarat bagi membincangkan mengenai program dan projek tahunan. Membahagikan pemegang jawatan atau urusetia tertentu bagi mengendalikan program, aktiviti atau projek yang telah diputuskan oleh mesyuarat jawatankuasa.

iii- Bagaimana untuk untuk mengendalikan program / aktiviti

- Sesuatu program / aktiviti dikemukan idea tersebut di dalam mesyuarat jawatankuasa/ Exco. Jika idea atau draf kertas kerja program sudah diperolehi, perbincangan hendaklah dilakukan bersama. Kata putus perlu dibuat sama ada hendak menerima atau tidak idea atau kertas kerja tersebut. Selepas itu pastikan mesyuarat melantik mas’ul/ pengarah/ pengerusi bagi mengendalikan dan bertanggungjawab di atas program/ projek tersebut.

- Mas’ul berkenaan perlulah membuat pemilihan dan pelantikan ahli jawatankuasa pelaksana/ urusetia/ panitia yang bersifat ‘ad-hoc’.

- Mesyuarat demi mesyuarat mestilah diadakan oleh urusetia tersebut bagi melihat perkembangan dan masalah sebagai persediaan sebelum program.

- Bahagikan tugas ahli jawatankuasa dan jelaskan tugas dan peranan mereka.

- Buat atau sediakan program bekerja mengikut apa yang diperlukan, yang dahulu didahulukan dan yang kemudian dikemudiankan serta anggarkan tempoh atau tarikh bagi setiap kerja itu perlu disiapkan.

- Dari awal persediaan sehingga ke akhirnya, pastikan segala keperluan program disediakan dengan selengkapnya dan sentiasa membuat tinjauan sehinggalah saat-saat terakhir program hendak dijalankan

- Semasa program dijalankan, pengawasan program serta penilaian semasa hendaklah dibuat. Buat perjumpaan-perjumpaan dengan AJK untuk mengetahui masalah-masalah semasa dan cari jalan penyelesaian segera.

- Adakan post-mortem atau kaji semula segala perjalanan program dari segi kekurangan dan kelemahan perbelanjaan, sumber kewangan, keberkesanan program, cadangan pihak-pihak tertentu dan lain-lain.

- Buatkan satu laporan bertulis tentang keseluruhan program untuk simpanan fail exco/ jawatankuasa dan salinan kepada pihak-pihak yang berkenaan.


5.0 PENUTUP

Sesungguhnya persoalan kepimpinan, pengendalian dan pengurusan organisasi merupakan satu pengetahuan yang perlu dan boleh dipelajari. Ianya bukan satu kurniaan yang hanya didapati dengan berdiam diri. Mudah-mudahan dengan pembentangan ini ianya akan dapat menggerakkan kesungguhan kita untuk terus mempelajari dua bidang ini demi kekuatan dan keutuhan harakah.

WalLahu a’lam...

ABI

BUAT PARA MURABBI

ASAS-ASAS FIKRAH AT TA'RIF: SURAH AL FATIHAH

1.0 Pengenalan
2.0 Isti’azah
3.0 Basmalah
4.0 Konsep Tauhid Uluhiyyah
5.0 Konsep Tauhid Rububiyyah
6.0 Konsep Rahmah
7.0 Keimanan Kepada Hari Akhirat
8.0 Ibadah Di dalam Islam
9.0 Isti’anah
10.0 Doa’
11.0 Konsep Jama’ah Islam : Kewajipan dan kepentingannya
12.0 Islam Sebagai Ad Din
13.0 Dakwah Islamiyyah
14.0 Hijrah : Ke arah Penegakan Daulah Islamiyyah
15.0 Jihad fi Sabilillah
16.0 Konspirasi Jahat Terhadap Islam dan Ummatnya.


ASAS-ASAS KEPERIBADIAN


1.0 IBADAH
1.1 Memelihara ibadah fardhu seperti solat lima waktu, puasa 30 hari di bulan Ramadhan dan sebagainya.
1.2 Berusaha mengamalkan amalan nawafil seperti solat tahajjud, solat rawatib,solat dhuha, puasa sunat Isnin dan khamis dan sebagainya secara beransur-ansur.
1.3 Membaca Al Quran setiap solat subuh dan berusaha mengkhatamkannya setahun sekali.
1.4 Membaca wirid Al Ma’thurat ( wazifah sughro) selepas solat subuh dan maghrib.

2.0 AKHLAQ
2.1 Berusaha mengamalkan adab-adab harian seperti makan minum, bangun tidor dan sebagainya.
2.2 Memakai pakaian yang menutup aurat dan memelihara maruah sebagai seorang muslim.
2.3 Memelihara pergaulan dan hubungan sesama muslim serta berusaha menyuburkan ukhuwwah Islamiyyah.
2.4 Berusaha membentuk akhlaq da’ie dalam diri.


ASAS-ASAS ILTIZAM

1.0 PENGHAYATAN ISLAM
1.1 Berusaha menghayati aqidah, syari’ah dan akhlaq Islam dalam seluruh kehidupan.
1.2 Menghidupkan ruh dan semangat memperjuangkan dan mempertahankan kesucian Islam.
1.3 Merasai hubungan ukhuwwah Islamiyyah terhadap semua muslim.

2.0 PEGANGAN JAMA’AH
2.1 Berusaha mengenali dan mengasihi semua ahli-ahli jama’ah.
2.2 Menghayati hidup berjama’ah dalam semua aspek kehidupan.
2.3 Melatih diri mengutamakan keputusan jama’ah.

Sambungan..

Usrah tidak berkesan kalau hanya:
1. Berusrah dalam liqa' mingguan je..sedangkan usrah mesti menjadi kehidupan di luar liqa'.
2. Rukun usrah dibincangkan dalam liqa' tapi tidak diamalkan di luar liqa'.
3. Naqib jadi macam tok guru..buka kitab tutup kitab..kemudian tidak ada mu'ayasyah dan mu'amalah di luar liqa'.
4. Usrah tidak ada misi yang ditaklifkan..jadi eksklusif..jadi idealis..jadi tok wali je.
5. Unit usrah tidak jadi unit komando yang sentiasa bersedia diarahkan..
6. Liqa' usrah jadi seminar..atau medan polimik je..
7. Liqa' usrah tidak berterusan..banyak tak jadi dari jadi ..

ABI

Wednesday, May 07, 2008

USRAH DAN TAMRIN TAPI MASIH TIDAK LAHIR AL FARDUL MUSLIM..?

Banyak sebabnya..
1. Peranan tenaga tarbiyyah yang tidak berkesan. Samaada naqib, urusetia bahkan mungkin murabbi. Wasilah tarbiyyah tidak boleh dianggap seperti aktiviti persatuan atau kursus motivasi atau aktiviti sekolah. Usrah dan tamrin mesti dikuasai oleh ruh imaniyyah..ruh ukhuwwah.. ruh ilmu dan fikrah. Berusrah dan bertamrin hanya sekadar melepas geram atau menunjuk jaguh sekali-kali tidak akan melahirkan al fardul muslim yang hakiki.

2. Pendekatan usrah dan tamrin yang tidak berkesan dan menyentuh. Tarbiyyah bererti asuhan dan didikan. Tarbiyyah bererti latihan. Pendekatan mesti dari yang senang kepada yang sukar. Dari yang kecil kepada yang besar. Dari yang umum kepada yang khusus.

3. Tidak serius, tidak sungguh-sungguh, tidak istiqamah, tidak berterusan.

InsyaAllah bersambung.....