Thursday, November 06, 2014

JIWA LEMAH 1

JIWA LEMAH 1

Jiwa jadi lemah...bila..dalam HATI ..

Ada syirik, 

إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ ﴿١٣﴾     
Sesungguhnya syirik itu benar-benar kezaliman yang besar. (13)

Luqman : 13


 لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ

Sekiranya ada di langit dan di bumi tuhan-tuhan selain Allah, tentulah keduanya itu telah rusak binasa. Maka Maha Suci Allah yang mempunyai 'Arsy daripada apa yang mereka sifatkan. (22)

Al Anbiya' :.22

Seorang musyrik itu menyembah makhluq yang tiada memberi manfaat dan tiada memberi mudharat, menafikan ubudiyyah pengabdian hanya pada Allah. Sedangkan dialah Allah yang mempunyai segala kesempurnaan, segala urusan, manfaat dan mudharat di tanganNya.

Ada tiga sebab utama munculnya perilaku syirik, yaitu al-jahlu (kebodohan), dhai’ful iiman (lemahnya iman), dan taqliid (ikut-ikutan secara membabi-buta).

Dosa syirik melemahkan jiwa manusia.
إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِيمًا
Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang selain daripada (syirik) itu, bagi siapa yang dikehendakiNya. Barangsiapa yang mempersekutukan Allah, maka sungguh dia telah melakukan dosa yang besar
An  Nisa' : 48
Dosa syirik membawa kesesatan dalam hati manusia
وَمَن يُشْرِكْ بِاللَّـهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِيدًا ﴿١١٦ 
Barangsiapa yang mempersekutukan (sesuatu) dengan Allah, maka sesungguhnya dia telah tersesat sejauh-jauhnya
  An Nisa  :116
Dosa syirik mengheret ke neraka.
إِنَّهُ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ
Sesungguhnya orang yang mempersekutukan (sesuatu dengan)Allah, maka pasti Allah mengharamkan kepadanya syurga, dan tempatnya ialah neraka
Al Maidah : 72
Dosa syirik menjadi manusia hidup tanpa hala tujuan.
وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَكَأَنَّمَا خَرَّ مِنَ السَّمَاءِ فَتَخْطَفُهُ الطَّيْرُ أَوْ تَهْوِي بِهِ الرِّيحُ فِي مَكَانٍ سَحِيقٍ
 Barangsiapa mempersekutukan sesuatu dengan Allah, maka  seolah-olah dia jatuh dari langit lalu disambar oleh burung atau diterbangkan angin ke tempat yang jauh
Al Hajj : 31

Dosa syirik menutup mata hati dari petunjuk Allah.

أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَـٰهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّـهُ عَلَىٰ عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَىٰ سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَىٰ بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَن يَهْدِيهِ مِن بَعْدِ اللَّـهِ ۚ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ ﴿٢٣ 

Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya dan Allah membiarkannya berdasarkan ilmu-Nya dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihatannya? Maka siapakah yang akan memberinya petunjuk sesudah Allah (membiarkannya sesat). Maka mengapa kamu tidak mengambil pelajaran (23)

Al Jatsiyyah : 23

Sedangkan bagi seorang muslim hidup matinya...seluruh pengabdian hanya diesakan padaNya.

قل إن صلاتي ونسكي ومحياي ومماتي لله رب العالمين، لا شريك له وبذلك أمرت وأنا أول المسلمين (١٦٢)   لَا شَرِيكَ لَهُ ۖ وَبِذَٰلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ ﴿١٦٣﴾    
Katakanlah: sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam.(162)
Tiada sekutu bagi-Nya; dan demikian itulah yang diperintahkan kepadaku dan aku adalah orang yang pertama-tama menyerahkan diri (kepada Allah) .(163)
Al An'am: 162-163

قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَـٰهُكُمْ إِلَـٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا ﴿١١٠
Katakanlah: Sesungguhnya aku ini manusia biasa seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku: "Bahwa sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan yang Esa". Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya, maka hendaklah ia mengerjakan amal yang saleh dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Tuhannya".(110)

Al Kahfi : 110

Terlepas dari syirik akbar yang membatalkan aqidah bukan bermakna terlepas sepenuhnya dari kejahatan syirik. Syirik asghar ( khofi ) sentiasa pula menjadi ancaman merosakkan pahala amalan seorang muslim.

 قال شداد بن أوس: رأيت النبي صلى الله عليه و سلم يبكي، فقلت: ما يبكيك يا رسول الله؟ قال:
 أخوف ما أخاف على أمتي الشرك والشهوة الخفية. قلت: يا رسول الله أتشرك أمتك من بعدك؟ قال: نعم أما إنهم لا يعبدون شمساً ولا قمراً ولا حجراً ولا وثناً ولكن يراؤون بأعمالهم 

[أخرجه الإمام أحمد عن شداد بن أوس ]

Syidad bin Aus RA berkata: " Aku melihat Nabi SAW menangis, aku bertanya: " Apa yang kau tangisi wahai Rasul Allah? ". Rasulullah SAW bersabda : 
" Hal yang paling aku takuti ke atas ummatku ialah syirik dan syahwat yang tersembunyi ". Aku bertanya: " Wahai Rasul Allah ! Apakah ummatmu jadi syirik selepas ketiadaanmu? ". Rasulullah SAW bersabda: " Ya! Adapun mereka tidak menyembah matahari, bulan, batu atau berhala tetapi mereka riya' dengan amalan mereka".


 Riya' termasuk dalam pengertian syirik yang tersembunyi ( khifi )'iaitu apabila seseorang itu beramal di hadapan manusia kerana ingin menarik menarik kekaguman mereka terhadap dirinya.


 إن أخوف ما أخاف عليكم الشرك الأصغر قال: وما الشرك الأصغر يا رسول الله؟ قال: الرياء
[أخرجه الإمام أحمد عن محمود بن لبيد ]
" Sesungguhnya hal yang paling aku takuti ke atas kamu ialah syirik kecil ".( Seorang) berkata:  "Apakah syirik kecil itu wahai Rasul Allah?". Rasulullah SAW bersabda: " Riya' ".

وعن الفضيل بن عياض رضي الله عنه قال: 

ترك العمل لأجل الناس رياء والعمل لأجل الناس شرك والإخلاص أن يعافيك الله منهما

Fudhail ibnu 'Iyadh mengatakan, "Meninggalkan amalan kerana manusia adalah riya', beramal kerana manusia itu syirik, dan ikhlas itu bahawa Allah menyelamatkanmu dari keduanya"

Mereka yang ada syirik dalam hatinya berjiwa lemah kerana menyandarkan pengabdian dirinya kepada yang lemah samaada kepada makhluq selain dari Allah atau kepada nafsu. Juga meletakkan hidupnya kepada sesuatu yang lain dari Allah dalam niat dan matlamat. Semuanya itu adalah landasan hidup yang lemah yang melahirkan jiwa yang lemah.

 مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتاً وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ (٤١)

Perumpamaan orang-orang yang mengambil pelindung-pelindung selain Allah adalah seperti labah-labah yang membuat rumah. Dan sesungguhnya rumah yang paling lemah adalah rumah labah-labah kalau mereka mengetahui.(41)

Al Ankabut : 41

ABi

No comments: