Friday, January 09, 2015

Hubungan hati hamba dengan Allah Rabbil Jalil....Apabila Allah mengkehendakki kebaikannkepada seseorang hambaNya..

...Hubungan hati hamba dengan Allah Rabbil Jalil....Apabila Allah mengkehendakki kebaikannkepada seseorang hambaNya...

أَفَمَن شَرَحَ اللَّـهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ فَهُوَ عَلَىٰ نُورٍ مِّن رَّبِّهِ ۚ فَوَيْلٌ لِّلْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُم مِّن ذِكْرِ اللَّـهِ ۚ أُولَـٰئِكَ فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ ﴿٢٢
"Maka apakah orang-orang yang dibukakan Allah hatinya untuk (menerima) agama Islam lalu ia mendapat cahaya dari Tuhannya (sama dengan orang yang membatu hatinya)? Maka kecelakaan yang besarlah bagi mereka yang telah membatu hatinya untuk mengingat Allah. Mereka itu dalam kesesatan yang nyata."(22)

Az Zumaar : 22

فَمَن يُرِدِ اللَّـهُ أَن يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ ۖ وَمَن يُرِدْ أَن يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاءِ ۚ كَذَٰلِكَ يَجْعَلُ اللَّـهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ ﴿١٢٥


"Barangsiapa yang Allah menghendaki akan memberikan kepadanya petunjuk, niscaya Dia melapangkan dadanya untuk (memeluk agama) Islam. Dan barangsiapa yang dikehendaki Allah kesesatannya, niscaya Allah menjadikan dadanya sesak lagi sempit, seolah-olah ia sedang mendaki langit. Begitulah Allah menimpakan siksa kepada orang-orang yang tidak beriman." 

(Al An’am :125)

وسئل النبي صلى الله عليه وسلم عن هذه الآية : ( فمن يرد الله أن يهديه يشرح صدره للإسلام وقالوا : كيف يشرح صدره يا رسول الله؟ قال : " نور يقذف فيه ، فينشرح له وينفسح " قالوا : فهل لذلك من أمارة يعرف بها؟ قال : " الإنابة إلى دار الخلود ، والتجافي عن دار الغرور ، والاستعداد للموت قبل لقاء الموت 

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam ditanya tentang ayat ini:
فمن يرد الله أن يهديه يشرح صدره للإسلام) Para sahabat bertanya : Bagaimanakah dilapangkan dadnya wahai Rasulullah? Nabi SAW bersabda: Cahaya yang yang dicampakkan di dalamnya, maka ianya melapangkan dan memperluaskan jiwanya. para asahabat bertanya lagi: "'Adakah tanda-tanda yang boleh dikenali dengannya". Nabi SAW menjawab : " Kembali kepada negara yang kenal abadi, Menjauhi daripada negara yang menipu dan bersiap sedia untuk mati sebelum datang pertemuan mati itu".

 (Muttafaq ‘Alaihi, no. 8 dalam al-Fath)

(( إذا أراد الله بعبد خيرا زهده في الدنيا، ورغبه في الآخرة، وبصره بعيوب نفسه ))
[ رواه أبو منصور الديلمي في مسند الفردوس دون قوله " ورغبه في الآخرة " وزاد " فقهه في الدين " وإسناده ضعيف ].

Rasulullah s.a.w. bersabda “Apabila Allah menghendaki hamba-Nya menjadi baik, maka diberinya kefahaman terhadap agama, dibuatnya zuhud terhadap dunia, dan dibuatnya menyedari keaibannya sendiri 
HR Ad Dailami
 Umar bin al-Khattab pernah berkata:
“Sesungguhnya perkara yang paling aku takuti menimpa kamu ialah kagum kepada buah fikiran dan diri sendiri. Sesiapa yang mendakwa dia orang yang beriman, maka sebenarnya dia kafir. Dan sesiapa yang mendakwa dia orang yang berilmu, maka sebenarnya dia jahil. Dan sesiapa yang mendakwa dia ahli syurga, maka sebenarnya dia ahli neraka.” 
Riwayat Ibn Marduwaih
عن أبي هريرة -رضي الله تعالى عنه- قال: قال رسول الله -صلى الله عليه   وسلم-: ((من يُرد الله به خيراً يُصِبْ منه))
 رواه البخاري.
Daripada Abu Hurairah r.a. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: 
" Sesiapa yang Allah kehendaki kepadanya kebaikan nescaya Allah mengujinya."
 HR al-Bukhari

خطب معوية رضي الله عنه للناس : سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَنْ يُرِدْ اللَّهُ بِهِ خَيْرًا يُفَقِّهْهُ فِي الدِّينِ وَإِنَّمَا أَنَا قَاسِمٌ وَاللَّهُ يُعْطِي وَلَنْ تَزَالَ هَذِهِ الْأُمَّةُ قَائِمَةً عَلَى أَمْرِ اللَّهِ لَا يَضُرُّهُمْ مَنْ خَالَفَهُمْ حَتَّى يَأْتِيَ أَمْرُ اللَّهِ 
Muawiyah berkhutbah, bahawa dia mendengar Nabi s.a.w. bersabda, "Barangsiapa yang Allah kehendaki kebaikan maka Allah faqihkan dia terhadap agama. Aku (Nabi s.a.w.) hanyalah menyampaikan sedang Allah yang memberi. Sebahagian dari umat ini akan tetap berpegang teguh pada agama Allah, tidak ada yang dapat mempengaruhinya sampai hari kiamat nanti." 
HR Bukhari

إِنَّ الدُّنْيَا مَلْعُونَةٌ مَلْعُونٌ ما فيها إلا ذِكْرُ اللَّهِ وما وَالَاهُ وَعَالِمٌ أو مُتَعَلِّمٌ
“Sesungguhnya dunia itu terlaknat, terlaknat segala isinya, kecuali zikir kepada Allah dan amalan- amalan ketaatan, demikian pula seorang yang alim atau yang belajar.”
(HR.Tirmidzi (2322), Ibnu Majah (4112), dihasankan Al-Albani dalam sahih al-jami’,no:1609)


Sabda Nabi SAW:

إذا أراد الله بعبده خيرا فتح له قفل قلبه، وجعل فيه اليقين والصدق، وجعل قلبه واعيا لما سلك فيه، وجعل قلبه سليما، ولسانه صادقا، وخليقته مستقيمة، وجعل أذنه سميعة، وعينه بصيرة.
[ رواه ابن حبان عن أبي ذر رَضِيَ اللَّهُ عَنهُ‏ ]

Maksudnya: 
“Apabila Allah mengkehendaki akan kebaikan dengan hambaNya, Allah membukakan baginya kunci hatinya, dan Allah telah menjadikan padanya keyakinan dan kebenaran, dan Allah telah menjadikan hatinya menerima bagi apa yang telah menjalani padanya, dan Allah menjadikan hatinya sejahtera dan lidahnya benar, dan tabiatnya baik, dan Allah menjadikan telinganya untuk mendengarkan dengan memperhatikan dan matanya untuk pandangan yang berakal".

(HR Ibnu Hibban daripada Abu Dzar)

(( طوبى لمن شغله عيبه عن عيوب الناس ))
[ أخرجه الديلمي في مسند الفردوس عن أنس تصحيح السيوطي: حسن‏ ].

" Beruntunglah bagi seorang yang bersibuk dengan keaiban dirinya berbanding daripada keaiban orang lain ".

HR Ad Dailami

(( إذا أراد الله بعبد خيرا فقهه في الدين، وزهده في الدنيا، وبصره عيوبه ))
[ رواه البيقهي عن أنس عن محمد بن كعب القرظي مرسلا تصحيح السيوطي: ضعيف‏ ] ‏
" Apabila Allah mengkehendakki kebaikan pada diri seseorang hamba Dia fahamkannya akan agamaNya, Dia zuhudkan ia terhadap dunia, dan Dia nampakkan keaiban dirinya".

HR Baihaqi

(( إذا أراد الله بعبد خيرا جعل له واعظا من نفسه: يأمره وينهاه ))
[ رواه الديلمي في الفردوس عن أم سلمة رَضِيَ اللَّهُ عَنها تصحيح السيوطي: ضعيف‏ ]
" Apabila Allah kehendakki kebaikan pada diri seseorang hamba, Dia jadikan dalam dirinya penasihat yang menyuruh dan mencegahnya".

HR Ad Dailami


(( إذا أراد الله بعبد خيرا طهره قبل موته‏ ))
[ رواه الطبراني عن أبي أمامة رَضِيَ اللَّهُ عَنهُ‏ ‏تصحيح السيوطي: ضعيف‏ ]
" Apabila Allah mengkehendakki kebaikan pada diri seseorang hamba itu, Dia sucikan( dosa) nya sebelum kematiannya."

HR At Thabarani

(( إذا أراد الله بعبد خيرا صير حوائج الناس إليه ))
[ رواه الديلمي في مسند الفردوس عن أنس رَضِيَ اللَّهُ عَنهُ‏ ]
" Apabila Alaah mengkehendakki kebaikan pada diri seseorang itu, ia mendapat hajat-hajat manusia kepadanya".

HR Ad Dailami

إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدِهِ الْخَيْرَ عَجَّلَ لَهُ الْعُقُوبَةَ فِي الدُّنْيَا

وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدِهِ الشَّرَّ أَمْسَكَ عَنْهُ بِذَنْبِهِ حَتَّى يُوَافِيَ بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.

Apabila Allah mengkehendaki bagi hamba-Nya kebaikan, maka Dia akan menyegerakan siksa baginya di dunia manakala apabila Allah mengkehendaki bagi hambanya keburukan, maka Dia akan menangguhkan siksaan itu hingga Hari Kiamat kelak.

HR Tirmizi


(( إذا أراد الله بعبد خيرا جعل غناه في نفسه ))
[ رواه الحكيم والديلمي عن أبي هريرة رَضِيَ اللَّهُ عَنهُ‏ ].

" Apabila Allah mengkehendakki kebaikanndalam diri seseorang hamba itu, Dia jadikan kekayaan dalam dirinya "

HR Al Hakim, Ad Dailami

(( إذا أراد الله بعبد خيرا جعل غناه في نفسه، وتقاه في قلبه، وإذا أراد الله بعبد شرا جعل فقره بين عينيه ))
[ رواه الحكيم والديلمي عن أبي هريرة رَضِيَ اللَّهُ عَنهُ‏ ]

" Apabila Allah mengkehendakki kebaikan dalam diri seseorang hamba itu, Dia jadikan kekayaan dalam dirinya, dan ketaqwaan dalam hatinya, dan apabila Allah mengkehendakki kejahatan dalam diri seseorang hamba itu, Dia jadikan kefaqirannya di antara dua anak matanya".

HR Al Hakim, Ad Dailami


(( ويا أيها الإخوة المؤمنون: ‏إذا أراد الله بعبد خيرا عسله، قيل: وما عسله ؟ قال: يفتح له عملا صالحا قبل موته، ثم يقبضه عليه ))
[ رواه أحمد في مسنده والطبراني عن أبي عنبة، تصحيح السيوطي: حسن‏ ]

" Wahai saudara-saudaraku yang beriman! apabila Allah mengkehendakki kebaikan pada diri seseorang hamba itu, Dia akan memaniskannya” Sahabat bertanya: ”Apa itu memaniskannya Ya Rasulullah?” Baginda bersabda: ”Dia akan memberi ia petunjuk untuk melakukan amalan soleh saat menjelang ajalnya, kemudian Dia matikannya dalam keadaan itu” 

HR Ahmad, At Thabarani


﴿ إذا أراد الله بعبد خيرا استعمله، قيل: وما استعماله ؟ قال: يفتح له عملا صالحا بين يدي موته، حتى يرضى عنه من حوله ﴾
[ رواه أحمد والحاكم عن عمرو بن الحمق تصحيح السيوطي: صحيح‏ ]

Dari Anas bin Malik R.A, dia berkata, Rasulullah SAW bersabda, “ Jika Allah menghendaki kebaikan ke atas seorang hamba, Dia akan mempergunakannya. Dikatakan: Bagaimana Allah mempergunakannya wahai Rasulullah ? Rasulullah SAW menjawab,: “ Allah akan memberinya taufiq untuk melakukan amal soleh sebelum dia meninggal. Sehinggalah Dia redha daripadanya segala amalannya ” 

HR Imam Ahmad, Al Hakim

 رواه الحاكم في المستدرك على الصحيحين بلفظ: إن الله قسم بينكم أخلاقكم كما قسم بينكم أرزاقكم، وإن الله يعطي الدنيا من يحب ومن لا يحب، ولا يعطي الإيمان إلا من يحب. قال الذهبي في التلخيص: صحيح الإسناد.

Al Hakim meriwayatkan dalam Al Mustadrak: " "Sesungguhnya Allah membahagikan akhlaq kamu seperti,ana Dia membahagikan rezeki kamu.  Sesungguhnya Allah memberikan dunia pada siapa yang Dia cintai dan Dia tidak cintai. dan Dia tidak memberikan agamaNya melainkan pada siapa yang Dia cintai. maka siapa yang diberikan agamaNya maka sesungguhnya Dia telah mencintainya. "

HR. Al Hakim 

يقول سيدنا علي رضي الله عنه : قوام الدين والدنيا أربعة رجال، عالم مستعمل علمه، وجاهل لا يستنكف أن يتعلم، وغني لا يبخل بماله، وفقير لا يبيع آخرته بدنياه، 
" Berkata Saiyyiduna Ali RA : Keteguhan agama dan dunia bergantung empat lelaki : Seorang yang berilmu yang beramal dengan ilmunya, Seorang jahil yang yang tidak sombong untuk belajar, Seorang kaya yang tidak bakhil dengan hartanya dan seorang faqir yang tidak menjual akhiratnya dengan dunianya "

Justeru...hiruplah hikmah dan mutiara yang ada ini demi ketenangan, ketenteraman, kebahagian hidup mu yang pendek ini...


ABi

No comments: