Monday, October 20, 2014

JIWA KUAT 7

Jiwa kuat 7

Jiwa manusia jadi kuat...bila HATI..

Ada kebersihan dan kesejahteraan hati .......

قوله تعالى: يوم لا ينفع مال ولا بنون * إلا من أتى الله بقلب سليم    الشعراء:88-89

(yaitu) di hari harta dan anak-anak laki-laki tidak berguna,(88)
kecuali orang-orang yang menghadap Allah dengan hati yang bersih dan sejahtera (89)

As Syu'araa : 88-89

Di dalam Tafsir Ibnu Katsir menyebut :

Harta tidak akan mampu memelihara seseorang daripada azab Allah walaupun ditebus dengan emas dari seluruh bumi. Dan walaupun ditebus dengan manusia seluruh bumi maka tidak ada manfaatnya pada hari itu melainkan dengan keimanan kepada Allah dan keikhlasan agama padaNya. Oleh itu { إلا من أتى الله بقلب سليم}  membawa maksud sejahtera daripada kotoran dan kesyirikan.

Ibnu Sirin berkata: " Hati yang sejahtera (ialah) bahawa ia mengetahui Allah itu benar, bahawasanya Hari Kiamat itu akan datang dan tidak ada keraguan padanya, dan bahawasanya Allah akan membangkitkan orang yang di dalam kubur ".
 
Ibnu Abbas berkata: " Hati yang sejahtera ialah hati yang bersaksi bahawa tiada Tuhan yang disembahkan melainkan Allah "

Mujahid dan Al Hassan mengatakan : " dengan hati yang sejahtera itu ialah hati sejahtera dari syirik ".

Sa'id bin Musib mengatakan :" Hati yang sejahtera iaitu hati yang sahih ( benar ) iaitu hati orang mukmin kerana hati orang kafir dan munafik berpenyakit sebagaimana Allah menyifatkan mereka { في قلوبهم مرض} - dalam hati mereka berpenyakit ( al Baqarah : 10 ) 
Abu Uthman An Naisaburi berkata : " Hati yang sejahtera itu ialah hati yang sejahtera daripada bid'ah, yang tenang terhadap sunnah ar Rasul SAW ".

Dalam sebuah hadith yang sahih, Rasulullah SAW menggambar peri pentingnya peranan hati dalam membentuk peribadi dan kehidupan seorang mukmin.

أَلا وإِنَّ فِي الجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الجَسَدُ كُلُّهُ وإذَا فَسَدَت فَسَدَ الجَسَدُ كُلُّهُ أَلا وَهيَ القَلْبُ)      رواه البخاري ومسلم

Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak,  maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati.

HR Bukhari dan Muslim
Oleh itu Al Quran dan Sunnah menyifatkan HATI dengan berbagai jenis dan gambaran sifatnya yang mulia . 

Di antaranya :

1-  Hati putih bersih
 (القلــوب البـيضــاء )
Hati yang tidak memberi peluang kepada kebatilan sama sekali untuk merosakkan kejernihan hatinya.


(حديث موقوف) حَدَّثَنَا أَبُو أُسَامَةَ  ، نا عَوْفٌ  ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرِو بْنِ هِنْدٍ الْجَمَلِيِّ  ، قَالَ : قَالَ عَلِيٌّ  رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ : " الإِيمَانُ يَبْدَأُ لُمْظَةً بَيْضَاءَ فِي الْقَلْبِ ، كُلَّمَا ازْدَادَ الإِيمَانُ ازْدَادَتْ بَيَاضًا حَتَّى يَبْيَضَّ الْقَلْبُ كُلُّهُ ، وَإِنَّ النِّفَاقَ يَبْدَأُ لُمْظَةً سَوْدَاءَ فِي الْقَلْبِ ، فَكُلَّمَا ازْدَادَ النِّفَاقُ ازْدَادَتْ حَتَّى يَسْوَدَّ الْقَلْبُ كُلُّهُ ، وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ ، لَوْ شَقَقْتُمْ عَنْ قَلْبِ مُؤْمِنٍ وَجَدْتُمُوهُ أَبْيَضَ الْقَلْبِ ، وَلَوْ شَقَقْتُمْ عَنْ قَلْبِ مُنَافِقٍ وَجَدْتُمُوهُ أَسْوَدَ الْقَلْبِ " .

Saidina Ali Abu Thalib k.w. berkata, " Sesungguhnya iman itu akan tampak di dalam hati sebagai titik putih. Setiap kali iman itu bertambah, bertambah pula titik putih itu, sehingga nanti menjadi putihlah keseluruhan hatinya. Sesungguhnya nifaq itu akan tampak didalam hati sebagai sebuah titik hitam. Setiap kali nifaq itu bertambah, bertambah pula titik hitam itu, sehingga nanti menjadi hitamlah keseluruhan hatinya. Demi Zat yang nyawaku di tanganNya, kalaulah engkau belah hati seorang mikmin nescaya engkau mendapati putih hatinya, dan jika engkau membelah hati seorang munafiq nescaya engkau mendapati hitam hatinya" .
( كتاب الإيمان لابن أبي شيبة )

2- Hati yang tenang
القلوب المطمئنة

 الَّذِينَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ    الرعد 28
 (yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, Hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram.(28)
Ar Ra’du : 28

3- Hati yang sejahtera di dunia dan Akhirat.
القلب السليم )
 

 {إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ }الشعراء89

kecuali orang-orang yang menghadap Allah dengan hati yang bersih dan sejahtera (89)

As Syu'araa : 89

{إِذْ جَاء رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ }الصافات84
(lngatlah) ketika ia datang kepada Tuhannya dengan hati yang suci ( 84 )
As Shaaffat : 84

4- Hati  yang takut dan sentiasa bertaubat kepada Allah SWT 
القلب المنيب )
 مَنْ خَشِيَ الرَّحْمَن بِالْغَيْبِ وَجَاء بِقَلْبٍ مُّنِيبٍ     ق  33
(yaitu) orang yang takut kepada Tuhan yang Maha Pemurah sedang dia tidak kelihatan (olehnya) dan dia datang dengan hati yang bertaubat.  (33)
Qaaf :33
5- Hati yang gementar apabila disebut nama Allah SWT dihadapannya   ( القلب الوجل  )

 الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّـهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَالصَّابِرِينَ عَلَىٰ مَا أَصَابَهُمْ وَالْمُقِيمِي الصَّلَاةِ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ ﴿٣٥﴾  الحج   35
(yaitu) orang-orang yang apabila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, orang-orang yang sabar terhadap apa yang menimpa mereka, orang-orang yang mendirikan sembahyang dan orang-orang yang menafkahkan sebagian dari apa yang telah Kami rezekikan kepada mereka.(35)
Al Hajj: 35

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ … الأنفال 2
Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka..(2)
Al Anfal : 2
وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوا وَّقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَىٰ رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ ﴿٦٠﴾        المؤمنون60
Dan orang-orang yang memberikan apa yang telah mereka berikan, dengan hati yang takut, (karena mereka tahu bahwa) sesungguhnya mereka akan kembali kepada Tuhan mereka,(60)

Al Mulminun : 60

6- Hati yang takut kepada Allah SWT 

( القلوب المقشعـره اللينه )

اللَّـهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابًا مُّتَشَابِهًا مَّثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّـهِ ۚ ذَٰلِكَ هُدَى اللَّـهِ يَهْدِي بِهِ مَن يَشَاءُ ۚ وَمَن يُضْلِلِ اللَّـهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ ﴿٢٣﴾     الزمر  23

Allah telah menurunkan perkataan yang paling baik (yaitu) Al Quran yang serupa (mutu ayat-ayatnya) lagi berulang-ulang, gemetar karenanya kulit orang-orang yang takut kepada Tuhannya, kemudian menjadi tenang kulit dan hati mereka di waktu mengingat Allah. Itulah petunjuk Allah, dengan kitab itu Dia menunjuki siapa yang dikehendaki-Nya. Dan barangsiapa yang disesatkan Allah, niscaya tak ada baginya seorang pemimpin pun.(23)

Az Zumar : 23
7- Hati yang sentiasa bertaqwa kepada Allah SWT dalam semua perintah dan laranganNya.
( القلب التقـي )

 {ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ }الحج32
Demikianlah (perintah Allah). Dan barangsiapa mengagungkan syi'ar-syi'ar Allah, maka sesungguhnya itu timbul dari ketakwaan hati.(32)

Al Hajj : 32
{..الَّذِينَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَى لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ }الحجرات3

mereka itulah orang-orang yang telah diuji hati mereka oleh Allah untuk bertakwa. Bagi mereka ampunan dan pahala yang besar (3)

Al Hujurat : 3


8- Hati yang sentiasa terikat dengan Allah SWT.
( القلوب المربوطه )

وَرَبَطْنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ إِذْ قَامُوا فَقَالُوا رَبُّنَا رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَن نَّدْعُوَ مِن دُونِهِ إِلَـٰهًا ۖ لَّقَدْ قُلْنَا إِذًا شَطَطًا ﴿١٤﴾   الكهف 14
Dan Kami meneguhkan hati mereka diwaktu mereka berdiri, lalu mereka pun berkata, "Tuhan kami adalah Tuhan seluruh langit dan bumi; kami sekali-kali tidak menyeru Tuhan selain Dia, sesungguhnya kami kalau demikian telah mengucapkan perkataan yang amat jauh dari kebenaran".(14)
Al Kahfi : 14
9- Hati yang sujud dan lurus kepada Allah SWT
( القلـوب المخبتـه )

… فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ اللَّهَ لَهَادِ الَّذِينَ آمَنُوا إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ  الحج 54
Dan agar orang-orang yang Telah diberi ilmu, meyakini bahwasanya Al Quran Itulah yang hak dari Tuhan-mu lalu mereka beriman dan tunduk hati mereka kepadanya dan Sesungguhnya Allah adalah pemberi petunjuk bagi orang-orang yang beriman kepada jalan yang lurus.(54)
Al Hajj : 54

9- Hati yang ketakutan natijah dari keyakinan terhadap Hari Akhirat.
قُلُوبٌ يَوْمَئِذٍ وَاجِفَةٌ    و النازعات 8

Hati manusia pada waktu itu sangat takut (8)
An Nazi'at : 8

10- Hati yang telah Allah SWT jinakkan
القلـوب المؤلفـه
وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِي الأَرْضِ جَمِيعاً مَّا أَلَّفَتْ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَـكِنَّ اللّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ        الأنفال 63
Dan Dia yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman), walaupun kamu membelanjakan semua (kekayaan) yang berada di bumi, niscaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya dia Maha gagah lagi Maha Bijaksana.(63)
Al Anfaal : 63
Itulah di antara tasawwur atau gambaran sifat-sifat hati yang mulia yang perlu dimilikki oleh setiap setiap yang beriman. Dengan ilmu dan kesungguhan dalam bermujahadah ianya mampu dimilikki oleh setiap kita.
Hati yang bersih dan sejahtera juga ialah hati yang dihiasi dengan sifat-sifat mahmudah (yang terpuji ) seperti sifat ikhlas, syukur, sabar, tawadhu', zuhud, cintakan Allah dan RasulNya, cintakan akhirat, redha dengan qadha Allah, tawakkal dan sebagainya. Dalam masa yang bersih dari sifat-sifat mazmumah ( yang terkeji ) seperti kufur nikmat, takabbur, riya', ujub, hasad, pemarah, cintakan dunia, cintakan harta dan pangkat, bakhil dan sebagainya.
Hati yang bersih dan sejahtera lah yang akan mampu dan kuat bertahan dalam menghadapi cabaran, mehnah dan tribulasi perjuangan  terutama di akhir zaman.

روى ابو عيسى  الترمذي عن أبي أمية الشعباني قال : أتيت أبا ثعلبة الخشني فقلت : يا أبا ثعلبة كيف تصنع في هذه الآية؟ قال : أية آية؟ قلت : قول الله عز وجل ( عليكم أنفسكم لا يضركم من ضل إذا اهتديتم ) فقال : أما والله لقد سألت عنها خبيرا ، سألت عنها رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال : " بل ائتمروا بالمعروف وتناهوا عن المنكر حتى إذا رأيت شحا مطاعا وهوى متبعا ودنيا مؤثرة ، وإعجاب كل ذي رأي برأيه ، ورأيت أمرا لا بد لك منه فعليك نفسك ودع أمر العوام ، فإن من ورائكم أيام الصبر ، فمن صبر فيهن قبض على الجمر ، للعامل فيهن مثل أجر خمسين رجلا يعملون مثل عمله " قال ابن المبارك : وزادني غيره قالوا : يا رسول الله أجر خمسين منهم؟ قال : " أجر خمسين منكم " . 

Abu Isa at Tirmidzi meriwayatkan dari Abu Ummayah asy Syabani, ia berkata : "Aku pernah mendatangi Abu Tsalabah al Khusyani, lalu kutanyakan kepadanya, 'Bagaimanakah mengamalkan ayat ini?' Maka ia balik bertanya, 'Ayat yang mana?' Kemudian kukatakan, "Firman Allah SWT, " Wahai orang-orang yang beriman, jagalah dirimu; tiadalah orang yang sesat itu akan memberi mudarat kepadamu apabila kamu telah mendapat petunjuk. Hanya kepada Allah kamu kembali semuanya, maka Dia akan menerangkan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan." Ia lalu menjawab, "Demi Allah, sesungguhnya aku telah menanyakan hal itu kepada seseorang yang benar-benar mengerti. Aku pernah menanyakan hal itu kepada Rasulullah  SAW, maka beliau menjawab, "Bahkan hendaklah kalian saling menyuruh berbuat ma'ruf dan saling mencegah kemungkaran, sehingga jika engkau melihat bakhil yang ditaati, hawa nafsu yang diikuti, dunia yang diutamakan, dan kekaguman setiap orang kepada pendapatnya, hendaklah engkau menjaga dirimu sendiri dan tinggalkanlah urusan awam, karena di belakang kamu masih ada hari-hari yang panjang. Orang yang sabar di dalam hari-hari itu tidak ubahnya seperti orang yang menggenggam bara. Bagi orang yang beramal pada hari-hari itu akan memperoleh balasan seperti balasan yang diberikan kepada lima puluh orang laki-laki yang beramal seperti amal kamu "

Wallahu a'laam

ABi

 .

No comments: